28 مارس, 2024
ساعت تقلبی و اصل

ترفندهای طلایی تشخیص ساعت مچی اصل و تقلبی

مدت زمان مطالعه : 5 دقیقه
ساعت

زمان مورد نیاز برای مطالعه 6 دقیقه

یکی از اکسسوری‌های بسیار پر کاربرد زنانه و مردانه، ساعت مچی است که توسط برندهای مختلف با کیفیت و قیمت‌های متفاوت تولید می‌شود. گفتم قیمت، بله فاکتوری که هنگام خرید ساعت بسیار تعیین کننده است. بالا بودن قیمت ساعت در برخی از برندهای معروف، زمینه ساز تولید نمونه‌های تقلبی آن شده است. اما آیا راهی برای تشخیص ساعت اصل و تقلبی وجود دارد؟

در این مقاله ترفندهایی را به شما آموزش خواهیم داد تا به راحتی بتوانید ساعت اصل و فیک را از هم تفکیک کنید و خرید مطمئنی داشته باشید. تا پایان این نوشته با مجله اینترنتی پاساژ همراه باشید.

چند درصد از ساعت های موجود در بازار فیک هستند؟!

متاسفانه باید بگویم ساعت مچی فیک یا تقلبی سهم 30 درصدی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده و در ایران این عدد به 50 درصد می‌رسد! شاید باورش کمی سخت باشد اما از ساعت 1980 میلادی که اولین ساعت‌های مچی به بازار معرفی شدند، ساعت‌های فیک هم پا به پای ساعت اصل رشد کرده و کیفیت کپی برداری را افزایش دادند!!

تشخیص ساعت تقلبی و اصل

بنابراین تشخیص ساعت فیک از اصل آنقدرها هم که فکر کنید ساده نیست و خیلی راحت تر از چیزی که فکرش را می‌کنید، فریب ساعت مچی فیک را خواهید خورد. چراکه ساعت‌های مچی فیک یا تقلبی با ظاهری به شدت شبیه اصل در بازار زیاد است. اما راهکار تشخیص چیست؟

6 روش مطمئن برای تشخیص ساعت اصل از تقلبی

در ادامه این یادداشت قصد داریم به شما روش هایی را آموزش دهیم که امکان خطا در آنها وجود نداشته باشد. روش هایی که هم برای خرید آنلاین قابل اجرا است و هم برای خرید حضوری.

روش اول: خرید از فروشگاه معتبر

اولین، بهترین و مطمئن‌ترین روش خرید یک کالای اصل، خرید از یک فروشگاه معتبر است، به ویژه اگر قصد خرید آنلاین داشته باشید. فروشگاهی که تضمین کند تا پایان پروسه خرید در کنار شماست و در صورتی که کالای خریداری شده، با چیزی که انتظارش را داشتید مغایرت دارد، پول شما را پس دهد. پس برای خرید ساعت مچی اصل، در ابتدا باید سراغ یک فروشگاه معتبر بروید.

روش دوم: چک کردن موتور ساعت مچی

موتور ساعت مچی، 51 درصد از ساعت مچی است! بدنه، بندها و سایر لوازم به کار رفته در ساعت مچی را می‌توان به بهترین شکل کپی کرد، اما کپی کردنِ موتور ساعت، هزینه های زیادی دارد به همین دلیل می‌شود گفت موتور ساعت غیر قابل کپی است.

اگر موتور ساعت مچی اصل باشد، می‌توانید اطمینان داشته باشید که آن ساعت به طور کلی اصل است. اما برای تشخیص اصل و غیر اصل بودن موتور ساعت خودتان دست به آچار نشوید.

توجه داشته باشید که بعضی ساعت‌های مچی اصل در صورتی شامل گارانتی می‌شوند که هیچ یک از قسمت‌های آن‌ها باز نشده باشد. پس اگر ساعت را از قسمت پشت باز کنید و واقعاً اصل باشد، دیگر نمی‌توانید از امکانات گارانتی آن استفاده کنید.

موتور ساعت مچی
شماره سریال ساعت مچی

اما راه ساده تری هم وجود دارد. تمام ساعت‌های مچی اصل زنانه و مردانه یک شماره سریال دارند که در واقع شناسنامه ساعت محسوب می‌شود. کافیست موقع خرید شماره سریال ساعت را که معمولاً در پشت صفحه آن حکاکی شده و یا روی بسته بندی آن نوشته شده است پیدا کنید و در وبسایت برند مورد نظر سرچ کنید. اگر شماره سریال ساعت، مورد تایید وبسایت برند باشد با اطمینان کامل می‌توانید آن را خریداری کنید.

علاوه بر این سعی کنید به جزئیات ساعت مچی با تصویری که برند تولید کننده آن در وبسایت خود ارائه داده است دقت کنید. ظرافت‌هایی که در تصویر مشاهده میکنید با ساعتی که قصد خرید آن را دارید، باید عیناً مطابق باشد. معمولاً ساعت های فیک با ساعت اصل در جزئیات تفاوت دارد.

روش سوم: کنترل کردن عملکرد امکانات ساعت

اگر ساعت مچی مورد نظر شما اصل باشد، باید تمام امکانات آن کار کند و هیچ موتور و عقربه ای برای زیبایی در ساعت قرار داده نمیشود. اما امکانات موجود در یک ساعت چه مواردی هستند؟

عقربه های ساعت، شارژ خورشیدی، تعداد موتورهای استفاده شده در طراحی ساعت، کورنومتر و تقویم، رایج ترین امکاناتی است که در اکثر ساعت های مچی برندهای معتبر استفاده میشود. تمام این امکانات اگر در یک ساعت مچی باشد، باید به زیبایی و به طور دائم کار کند و جنبه تزئینی نداشته باشد.

روش چهارم: تفاوت وزن و صدای ساعت تقلبی و اصل

یادتان باشد که ساعت مچی اصل به هیچ عنوان صدا نمیدهد. پس وقتی برای خرید ساعت به صورت حضوری مراجعه میکنید، به عنوان یک راه ساده برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن، ساعت را کنار گوش خود ببرید و به صدای آن گوش کنید. اگر موتور ساعت هنگام کار کردن صدا بدهد، شک نکنید که ساعت تقلبی است.

موضوع بعدی وزن ساعت است. برندهای معتبر تولید کننده ساعت در دنیا، همیشه از مواد اولیه با کیفیت برای ساخت محصولات خود استفاده میکنند. موادی مانند طلا، پلاتین، تیتانیوم، الماس، فولاد ضد زنگ، استیل، چرم اصل و شیشه های ضد ضربه که در واقع بالا بودن قیمت ساعت های اصل نیز به همین دلیل است. به همین دلیل وزن ساعت های اصل در مقایسه با نمونه های تقلبی معمولاً به طور قابل توجهی بیشتر است.

روش پنجم: تفاوت قیمت ساعت اصل و تقلبی

ساعت های تولید شده توسط برندهای معروف، حتی در کشور خودشان هم از قیمت نسبتاً بالایی برخوردارند. حالا هزینه های حمل و گمرک را هم به آن اضافه کنید! پس هیچ دلیلی باعث نمیشود که یک ساعت مچی اصل، با قیمت خیلی پایین به فروش برسد، جز تقلبی بودنِ آن!

چراکه تولید یک ساعت با کیفیت، هزینه های نسبتاً بالایی دارد. علاوه بر این برای طراحی و ساخت یک ساعت توسط یک برند معتبر، زمان زیادی صرف میشود. منطقی است که هزینه های زمانی و کیفی فرآیند تولید، روی قیمت نهایی فروش ساعت اثر مستقیم داشته باشد. پس گول تبیغات فریبنده فروشندگان را برای اثبات اصل بودنِ یک ساعت تقلبی نخورید.

روش ششم: تشخیص اصل بودن ساعت از بسته بندی

یکی دیگر از نکاتی که میتواند در تشخیص اصل و فیک بودن ساعت بشما کمک کند، توجه به بسته بندی ساعت است. در نمونه های اصل، جعبه ساعت نیز بسیار با کیفیت ساخته شده، لوگوی برند به درستی روی آن ثبت شده و بارکدها کاملا خوانا هستند. بعلاوه اینکه در جعبه ساعت باید کارت گارانتی و چند کارت دیگر از جمله کارت برند و دفترچه راهنمای محصول را ببینید.

فراموش نکنید که برندهای معروف جهان به استانداردهای زیادی پایبند هستند و حتی نکات ریز را به درستی رعایت میکنند. هرگونه مغایرت رنگ در بسته بندی، ناخوانا بودن حروف لوگوی برند، رعایت نشدن فاصله بین حروف، خارج بودن یکی از حروف از فرم اصلی و مواردی از این دست، نشانه تقلبی بودن ساعت مچی است.

جعبه ساعت مچی
Share

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *