29 مارس, 2024
مراقبت از پوست در فصل زمستان

اصول مراقبت از پوست در فصل زمستان

مدت زمان مطالعه : 4 دقیقه

زمان حدودی مطالعه این مقاله 5 دقیقه

با رسیدن فصل زمستان و سرد شدن آب و هوا، اولین و مهمترین تغییری که روی پوست ظاهر می‌شود، از دست رفتن رطوبت و خشکی آن است. احتمالاً شما هم با شروع فصل سرما، احساس خشکی بیشتری روی پوست خود تجربه کرده‌اید که حتی گاهی با خارش و سوزش همراه می‌شود. هرچند مراقبت از پوست در همه فصل‌های سال مهم است، اما این موضوع در فصل سرما اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

مراقبت از پوست در فصل سرما

در این پست می‌خواهیم مهمترین اصول مراقبت از پوست در فصل سرما را به شما آموزش بدهیم. تا پایان این نوشته با مجله اینترنتی پاساژ همراه باشید

از شوینده‌های مناسب فصل زمستان استفاده کنید

همانطور که اشاره کردیم، در فصل زمستان با کاهش دما، رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند و خشک شدن پوست را نیز به دنبال دارد. به همین دلیل بهتر است در فصل پاییز و زمستان از شوینده‌هایی استفاده کنید که خاصیت آبرسانی به پوست دارند.

استفاده از یک پاک کننده میسلار نه تنها پوست را کاملاً تمیز می‌کند، بلکه به دلیل برخورداری از مواد آبرسان، باعث تامین رطوبت پوست هم می‌شود. به این ترتیب از خشک شدن پوست در هوای سرد، جلوگیری می‌کند.

شوینده های مناسب فصل زمستان برای مراقبت از پوست

شوینده‌های ملایم نیز ضمن از بین بردن سلول‌های مُرده پوست، مانع خشکی و ترک خوردن پوست در اثر سرما می‌شوند. پس یادتان باشد شوینده‌های میوه‌ای که در روتین فصل تابستان استفاده می‌کردید را با شوینده‌های کرمی فاقد صابون جایگزین کنید تا پوست تان کمتر دچار خشکی شود.

از مرطوب‌کننده قوی‌تر استفاده کنید

در فصل زمستان بهتر است برای جلوگیری از خشکی پوست، از مرطوب‌کننده‌های آبرسان و کمی چرب استفاده کنید. خرید یک مرطوب‌کننده آبرسان حاوی سرامید، بهترین انتخاب  برای این فصل است.

سرامید، در واقع همان اسید چرب مفید و ضروری است که به طور طبیعی در بافت پوست وجود دارد. اما در ماه‌های سرد سال، کاهش می‌یابد. پس با انتخاب یک مرطوب کننده مناسب نوع پوست خود، علاوه بر از بین بردن خشکی پوست آن را آبرسانی و تغذیه کنید.

استفاده از مرطوب کننده قوی

از ضد آفتاب غافل نشوید!

استفاده از ضد آفتاب

اگر تصور می‌کنید که استفاده از ضد آفتاب فقط برای روزهای گرم تابستان ضرورت دارد، سخت در اشتباهید! اشعه‌های مضر آفتاب در زمستان نیز می‌تواند پوست شما را در معرض خطر قرار دهد.

پس همانطور که در فصل تابستان، ضد آفتاب را در برنامه روتین روزانه داشتید، در فصل زمستان این روتین را ادامه دهید.

برای مراقبت از پوست در فصل زمستان، ضد آفتابی با SPF حداقل 15 انتخاب کنید و آن را هر چند ساعت یکبار تمدید نمایید.

لوسیون بدن را به روتین روزانه خود اضافه کنید

یکی از ساده‌ترین روش‌های آبرسانی و جلوگیری از خشکی پوست، استفاده از لوسیون بدن است. لوسیون‌ها معمولاً حاوی مواد مرطوب کننده و آبرسان هستند که می‌توانند به عنوان یک لایه محافظ روی پوست قرار بگیرند و از خشکی جلوگیری نمایند.

بهترین زمان استفاده از لوسیون بدن، بعد از حمام است که کمک می‌کند رطوبت جذب شده برای مدتی طولانی تری روی پوست باقی بماند.

حفظ رطوبت لب و چشم را فراموش نکنید

فصل سرما علاوه بر پوست دست و صورت، پوست لب و اطراف چشم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما مراقبت از این دو عضو معمولاً مورد بی توجهی قرار می‌گیرد.

اگر مرطوب کننده دور چشم و لب، در برنامه روتین مراقبت از پوست شما بوده است که هیچ. اما اگر از این محصولات استفاده نمی‌کردید، حتما آنها را در لیست کرم‌های زمستانی خود قرار دهید. استفاده از وازلین نیز یک پیشنهاد کاملاً اقتصادی برای تامین رطوبت و چربی پوست لب است.

استفاده از لایه‌بردارها را به حداقل برسانید

لایه بردارها، محصولاتی هستند که استفاده از آنها معمولاً در فصل تابستان توصیه می‌شود. چراکه در فصل گرما، پوست بدن، چربی و رطوبت بیشتری دارد و احتمال خارش و کشیدگی پوست پس از استفاده از لایه بردار، کمتر است.

اما استفاده بیش از اندازه از لایه بردارها در فصل پاییز و زمستان، باعث از دست رفتن رطوبت و ایجاد خشکی و ترک روی پوست می‌شود. بهترین حالت استفاده از لایه بردارها در فصل زمستان، هفته‌ای یکبار مصرف یک لایه بردار بر پایه روغن‌های طبیعی است. این نوع لایه بردارها، ضمن پاکسازی پوست از آلودگی و سلول‌های مُرده، رطوبت و چربی مورد نیاز را نیز تامین می‌کنند.

مراقبت از پوست دست ها را فراموش نکنید

مرطوب کردن پوست دست

 

در طول فصل زمستان، دست‌ها بیش از هر عضو دیگری دچار خشکی می‌شوند. بنابراین لازم است به تامین رطوبت پوست دست توجه کافی داشته باشید و به طور مرتب از مرطوب‌کننده استفاده کنید. 

بهترین انتخاب برای فصل زمستان، مرطوب کننده‌هایی هستند که حاوی روغن‌های طبیعی مثل روغن بادام، نارگیل و زیتون باشند.  

از دستگاه بخور استفاده کنید

یکی از روش‌هایی که به تامین رطوبت پوست کمک می‌کند، استفاده از دستگاه بخور است. این دستگاه با افزایش رطوبت هوای محیط، از خشک شدن پوست جلوگیری می‌نماید و به این ترتیب شادابی پوست شما را حفظ می‌کند.

علاوه بر این دستگاه بخور می‌تواند هوای محیط را به طور کامل ضدعفونی کند و ویروس‌های رایج در فصل زمستان را از بین ببرد.

دستگاه بخور برای مراقبت از پوست
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *