27 آوریل, 2024
نگهداری از محصولات چرم

مهمترین نکات نگهداری از محصولات چرم

مدت زمان مطالعه : 6 دقیقه

خرید و استفاده از محصولات چرم معمولاً جزء علاقمندی‌های همه ماست. چراکه این محصولات به قدری زیبا و لطیف هستند که می‌توانند هر تیپی را تبدیل به یک استایل خاص کنند. مهمترین نکته‌ای که ما را به خرید پوشاک چرم، ترغیب می‌کند، دوام بالای آن است. اما از آنجایی که معمولاً این پوشاک قیمت بالایی دارند، اهمیت نگهداری از محصولات چرم چند برابر می‌شود.

حالا وقت آن رسیده که بدانید چگونه می‌توان از این محصولات مراقبت کرد تا مدت‌های زیادی دوام بیاورند. برای دانستن کلیدی‌ترین نکات نگهداری از محصولات چرم، تا انتهای این یادداشت با مجله اینترنتی پاساژ همراه باشید.

بایدها و نبایدهای نگهداری از پوشاک چرم

همه ما دوست داریم کالای چرمی که می‌خریم، مانند روز اول براق، زیبا و سالم بماند. نگهداری از محصولات چرم، یک سری نکات کلی و عمومی دارد که باید رعایت شوند. علاوه بر این، هر یک از این محصولات نیز به طور جداگانه، شیوه های نگهداری مخصوص به خود را دارند. مثلا روش نگهداری از کمربند چرم با کیف دوشی، تفاوت دارد که در ادامه همه این موارد را به طور مفصل توضیح می‌دهیم. 

لکه روی چرم

اولین نکته در نگهداری از پوشاک چرم این است که مواظب به وجود آمدن لکه های دردسر ساز باشید. لکه هایی مثل اثر چربی یا جوهر خودکار که تاثیر بدی روی ظاهر کالای چرم میگذارند و در بعضی مواقع به سختی پاک میشوند. برای پاک کردن لکه چربی از روی چرم کافیست با یک اسفنج نمدار نقطه مورد نظر را به صورت دورانی پاک کنید. اما اگر لک ایجاد شده روی چرم شدید است باید برای تمیز کردن آن را به متخصص بسپارید.

تمیز کردن لکه چربی از روی چرم

رطوبت و چرم

 رطوبت یکی از دشمنان اصلی محصولات چرم به حساب می آید. فراموش نکنید که اگر کالای چرمی در معرض آب قرار بگیرد، آسیب های جبران ناپذیری به آن وارد میشود. از طرف دیگر چرم اگر به صورت ضد آب تولید شود، خواص طبیعی آن از دست میرود. از آنجایی که برخی از محصولات چرمی مثل پالتو و چکمه، مخصوص فصل زمستان هستند، بهتر است قبل استفاده از محصولات چرمی زیر باران، از اسپری های ضد آب چرم استفاده کنید.

تمیز کردن چرم

 یکی دیگر از نکات نگهداری از چرم، تمیز کردن آن است. وجود گرد و غبار و کثیفی روی سطح محصولات چرم، نه تنها زیبایی آن را تحت تاثیر قرار میدهد، بلکه در بلند مدت به بافت چرم آسیب وارد میکند. برای تمیز کردن محصولات چرم از پاک کننده های مخصوص استفاده کنید. برای این کار لازم است یک تکه پارچه نرم و تمیز را به کمی پاک کننده آغشته نموده و سطح چرم را بطور دورانی پاک کنید.

تمیز کردن چرم
قرار گرفتن چرم در معرض آفتاب

نور خورشید و چرم

یکی دیگر از دشمنان سرسخت چرم، آفتاب است. اگر یک نوع آسیب جبران ناپذیر برای چرم وجود داشته باشد، چیزی نیست جز قرار گرفتن پوشاک چرم در برابر نور مستقیم آفتاب، آن هم برای مدت طولانی!

پس اگر به محصولات چرمی خود علاقه دارید و میخواهید برای مدت طولانی از آنها استفاده کنید، لازم است آنها را تا حد ممکن دور از نور آفتاب نگهدارید. فراموش نکنید که هیچ ضدآفتابی برای محافظت از محصولات چرم وجود ندارد و در صورت خشک شدن، ترک خوردن و آسیب دیدگی این محصولات توسط نور خورشید، راه حلی وجود ندارد.

نکات نگهداری از کت چرم

نگهداری از کت و بارانی چرم نسبت به سایر کالاهای چرمی، کمی سخت تر است چراکه این نوع پوشاک مخصوص فصل زمستان هستند و ناخواسته در معرض بارش باران و رطوبت، قرار میگیرند.

اولین نکته در نگهداری از کت چرم، عدم استفاده مستقیم از عطر و اسپری خوشبو کننده روی سطح لباس چرم است. چراکه ترکیبات اسپری در بلند مدت میتواند به بافت چرم آسیب وارد کند و اگر لک چربی عطر روی لباس باقی بماند، روی زیبایی لباس اثر منفی میگذارد.

دومین نکته نحوه نگهداری از کت چرم در کمد است. از آنجایی که رفع چروک از روی چرم کار آسانی نیست، لازم است پوشاک چرم حتما روی جالباسی آویزان شده و در کاور پارچه ای قرار بگیرند. به یاد داشته باشید که کاورهای پلاستیکی برای نگهداری پوشاک چرمی اصلا مناسب نیستند.

همانطور که میدانید چرم از دباغی پوست حیوانات به دست می‌آید، پس امکان اینکه به طور طبیعی رنگ بدهد، وجود دارد. کت و بارانی چرم معمولاً در قسمت هایی مثل یقه، سجاف و سرآستین دچار رنگ دهی میشوند. بنابراین از پوشیدن پیراهن سفید یا رنگ روشن زیر کت چرم خودداری کنید.

یکی از مشکلاتی که در استفاده از لباس های چرمی ممکن است به وجود بیاید، از شکل افتادن یا دِفُرمه شدن لباس است. موقع خرید چرم، لباسی را انتخاب کنید که کاملاً سایز بدن شما باشد. کوچک یا بزرگ بودن سایز لباس، در بلند مدت باعث از شکل افتادن آن میشود.

نکته آخر اینکه یادتان باشد که برای شستن کت، بارانی و پالتوی چرم به هیچ عنوان از ماشین لباسشویی استفاده نکنید.

نکات نگهداری از کیف چرم

اولین نکته در نگهداری از کیف چرم این است که از قرار دادن اشیاء سنگین در جیب های کیف خودداری کنید. چراکه در بلند مدت چرم به همان صورت شکل میگیرد و از فرم اصلی خود خارج میشود. همچنین آویزان کردن کیف چرم در بلند مدت باعث کشیدگی بند آن شده و شکل نامناسبی به آن میدهد.

همچنین اگر عطر، اسپری و کرم در کیف خود قرار میدهید، حتما از محکم بودن درب آنها مطمئن شوید تا موجب به وجود آمدن لک نشوند. مراقب انگشتر یا سایر لوازمی که میتواند روی بدنه کیف خراش ایجاد کند باشید. یک خراش کوچک میتواند زیبایی یک محصول را به راحتی از بین ببرد.

کیف چرم

کیف چرمی خود را در زمانی که استفاده نمیکنید، با پارچه های نرم پر کرده و در محفظه پارچه ای مخصوص به خودش، دور از نور خورشید، گرما و رطوبت قرار دهید. فراموش نکنید که محفظه کیف حتما باید از جنس پارچه باشد تا امکان رسیدن هوا به چرم وجود داشته باشد. محفظه نایلونی باعث ایجاد رطوبت، کپک زدن  و آسیب دیدن چرم می شود.

اگر قصد دارید کیف چرم خود را برای مدت طولانی استفاده نکنید، قسمت های فلزی مانند زیپ و سگک را در کاغذ بپیچید تا از به وجود آمدن خراش روی سطح چرم پیشگیری کنید.

نکات نگهداری از کفش چرم

اولین اصل در نگهداری از کفش چرم این است که آن را به طور منظم تمیز کنید. به یاد داشته باشید که قبل از هر بار واکس زدن، لازم است ابتدا کفش ها را با یک اسفنج نمدار به خوبی تمیز کرده و پس از واکس زدن، به طور کامل پولیش کنید. وجود کثیفی و گرد و غبار در حین واکس زدن کفش، در بلند مدت رنگ چرم را کدر میکند.

بهتر است کفش ها را شب قبل واکس بزنید و در دمای اتاق قرار دهید تا واکس بخوبی به کفش نفوذ کند و جلوه زیبایی به آن بدهد. البته بعضی از مدل های کفش چرم، مثل نبوک، جیر و ورنی، واکس خور نیستند و باید با بُرس، دستمال و اسپری مخصوص تمیز شوند.

کفش چرم

نکته مهمی که در پوشیدن مدل های زمستانی کفش چرم مثل بوت و نیم بوت چرم وجود دارد و کمتر مورد توجه قرار میگیرد، این است که موقع پوشیدن این نوع کفش ها، بندهای آن را محکم ببندید. در غیر این صورت در بلند مدت از فرم اصلی خارج میشود و شکل پای شما را به خود میگیرد. همچنین اگر چکمه ساق بلند دارید، زمانی که استفاده نمیکنید، برای جلوگیری از شکستگی ساق­ها، درون کفش استوانه مقوایی قرار دهید.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *