29 مارس, 2024
مراقبت از مو

بهترین روتین مراقبت از مو که باید بدانید

مدت زمان مطالعه : 5 دقیقه

موی سر تمامی انسان ها فارغ از سن و جنسیت شان نیاز به یک روتین مناسب و استاندارد دارد. برخورداری از یک روتین مراقبت از مو باعث می شود که علاوه بر داشتن موهایی تمیز و شاداب، بتوانیم با تغذیه کردن موها و مراقبت درست از آن ها، مشکلات و نیازهای موهایمان را برطرف نماییم.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که علاقه مندید برای مراقبت بهتر و حرفه ای تر از موهایتان، از یک روتین استاندارد و ایده آل پیروی نمایید، احتمالا خواندن این مطلب می تواند تمام آنچه را که نیاز دارید در اختیارتان قرار دهد.

اصلی ترین مراحل را در روتین مراقبت از مو بشناسیم

انتخاب و مصرف  مناسب ترین محصولات برای روتین مو و همچنین نحوه استفاده از آن ها، در رشد و سلامت موهایمان بسیار تاثیرگذار خواهد بود. مناسب ترین مراحل و محصولات برای رو تین مو عبارتند از:

  • مرحله اول: مصرف شامپو
  • مرحله دوم: مصرف نرم کننده
  • مرحله سوم: مصرف ماسک مو
  • مرحله چهارم: مصرف سرم مو

روتین مراقبت از مو

مصرف شامپو

زمانی که اقدام به خرید یک شامپوی مناسب برای موهایتان می کنید در واقع اولین قدم را برای سلامتی موهایتان برداشته اید. با این حال بسیاری از افراد، انتخاب شامپوی مناسب را همه چیز می دانند و گمان می کنند به صرف استفاده از یک شامپوی مرغوب و مناسب سلامت موهایشان را تامین کرده اند. این در حالیست که در این صورت ما تازه در اولین مرحله از روتین مراقبت از موهایمان هستیم.

نباید فراموش کنیم که شامپو صرفا یک شوینده است که اگر از نوع مرغوب و با کیفیت انتخاب شود، باعث می شود که سایر مراحل روتین مو نیز اثر بخش تر باشند. بنابراین در حین انتخاب شامپو به سراغ محصولاتی بروید که بیشترین هماهنگی را با نوع موهایتان دارند. شامپو برای موهای خشک، شامپو برای موهای چرب، شامپو برای موهای معمولی، شامپو برای موهای رنگ شده، شامپوی ضد شوره، شامپوی ضد ریزش و… هریک با توجه به شرایط و طبیعت موهایتان می توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

مصرف نرم کننده

استفاده از نرم کننده مو، معمولا برای موهایی مناسب است که فر یا مجعد هستند. در واقع کارکرد اصلی نرم کننده در صاف نگه داشتن مو و جلوگیری از به هم گره خوردن تارهای مو می باشد. موهایی که کمتر دچار گره خوردگی و در هم تنیدگی می شوند معمولا احتمال ابتلا به موخوره در آن ها کمتر است. به همین خاطر دومین مرحله از روتین مراقبت از مو را به استفاده از نرم کننده اختصاص می دهیم.

توجه داشته باشید که پس از شستشو و آبکشی موها در حمام، بایستی به سراغ استفاده از نرم کننده برویم. بسیاری از افراد به اشتباه نرم کننده را مانند شامپو مصرف می کنند. این موضوع باعث آسیب به ریشه ی موی فرد شده و در نتیجه موجب ریزش موی بسیار شدیدی می شود.

در طریقه مصرف صحیح نرم کننده، به افراد توصیه می شود که مقداری نرم کننده را کف دست خود ریخته و سپس ساقه و نوک موهای خود را به آن آغشته نمایند. موها را کمی با نرم کننده ماساژ داده و پس از گذشت حدود 5 دقیقه با آب شستشو و آبکشی نمایند.

همانگونه که متوجه شدید در این دستور العمل تنها به ساقه و نوک موها اشاره شده و به هیچ عنوان از ریشه ی موها سخنی به میان نیامده است. بنابراین توصیه می شود که در حین استفاده از نرم کننده مراقب باشید که محتویات آن به ریشه ی موهایتان نرسد.

مصرف ماسک مو

در سومین مرحله از روتین مراقبت از مو، بایستی به سراغ استفاده از ماسک مو برویم. ماسک مو در حقیقت نوعی کرم بسیار مغذی و یک نوع آبرسان مقوی برای مو به شمار می آید. در حقیقت ماهیت ماسک مو نیز همانند نرم کننده، ایجاد نرمی و لطافت بیشتر در موها است. هر اندازه که استفاده از یک مرطوب کننده قوی برای پوست شما لازم است، استفاده از ماسک مو نیز برای موهایتان ضروری و لازم است.

عملکرد ماسک مو به نحوی است که به عمق کوتیکول مو نفوذ می کند و با کشیدن غلاف آب رسان از نوک مو تا ریشه ی مو مانع از وز شدگی، کم آبی، خشکی و مو خوره ی آن می شود.

نکته ی مهمی که در رابطه با تهیه و خرید ماسک مو وجود دارد این است که به جهت شباهت بسیار زیاد آن به نرم کننده، در برخی از برندهای غیر معتبر به جای ماسک مو به شما نرم کننده ارائه می شود. همین موضوع در حین استفاده، سبب ریزش موهای شما خواهد شد. بنابراین اگر زمانی ماسک مویی تهیه کردید که از کیفیت آن رضایت چندانی نداشتید، ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که از چنین برندهای نامرغوبی خرید کرده باشید.

در مورد زمان و نحوه مصرف انواع ماسک مو بایستی حتما به دستور درج شده بر روی بسته بندی آن توجه نمایید. برخی از انواع ماسک موها را بایستی در حمام و پس از آبکشی موها از نرم کننده، به موهای خود بزنید. اما برخی دیگر از انواع آن را بایستی پس از استحمام و زمانی که رطوبت موها قدری کمتر شد مورد استفاده قرار دهید. بنابراین توصیه می کنیم که حتما در حین خرید به دستورالعمل درج شده روی بسته بندی محصول دقت نمایید.

استفاده از ماسک مو

مصرف سرم مو

چهارمین مرحله از روتین مراقبت از مو، مصرف سرم مو است. همان اندازه که پوست شما به مصرف آب رسان نیاز دارد، به همان اندازه موهایتان هم به آبرسان احتیاج دارند. برای بسیاری از کسانی که از شامپو و نرم کننده استفاده می کنند، این باور وجود دارد که دیگر نیازی به استفاده از آبرسان وجود ندارد.

این در حالی است که وظیفه سرم مو آبرسانی به موهاست، اما شامپو و نرم کننده مو چنین کاری را برای موهای ما انجام نمی دهند. در واقع پس از استحمام و زمانی که موهایمان را خشک می کنیم، ساقه موها خشک شده و نیاز به یک آبرسان قوی دارد. این وظیفه ای است که سرم مو برای موهای ما انجام می دهد، آبرسانی!

بنابراین بدون تردید پس از استحمام و خشک کردن موها، حتما بایستی از سرم مو استفاده نماییم. سرم مو موجب ترمیم و جلوگیری از ایجاد موخوره، باز سازی موها، آبرسانی و همچنین شادابی موها می شود.

در رابطه با نحوه استفاده از سرم مو نیز توجه به این نکته بسیار ضروری است که تا همین چند سال پیش به افراد توصیه می شد که برای استفاده از سرم مو، بایستی موها از رطوبت کافی برخوردار باشد. این در حالیست که امروزه به صورت علمی به اثبات رسیده که بهترین عملکرد سرم مو زمانی است که موها کاملا خشک هستند. چرا که این امر موجب می شود سرم مو به نحو بهتری به خورد بافت مو برود.

استفاده از سرم مو

نکته مهم

همانگونه که در همه مراحل روتین مو اشاره شد، تنها محصولی که برای استفاده در قسمت ریشه موها مناسب است، شامپو می باشد. چرا که شامپو تنها نوعی شوینده بوده که باعث پاکیزگی موها و پوست سر می شود. اما باقی محصولات اعم از نرم کننده، ماسک مو و سرم مو تنها مختص ساقه و نوک موها بوده و به هیچ عنوان نباید با ریشه موها در تماس باشد.

سخن پایانی:

در این مطلب تلاش کردیم که تمامی نکاتی را که برای شروع یک روتین استاندارد و مناسب برای مراقبت از موهایتان نیاز دارید با شما در میان بگذاریم. امیدواریم موارد مطرح شده بتواند در مسیر حفظ سلامت موها، کمک شایانی به شما نماید.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *