19 آوریل, 2024
عینک آفتابی مناسب برای تابستان

عینک آفتابی مناسب برای تابستان

مدت زمان مطالعه : 4 دقیقه

شروع فصل تابستان نیازمند مراقبت هایی است که برای حفظ سلامتی پوست باید انجام بدهید. یکی از این مراقبت ها، حفاظت از چشم ها است. چراکه چشم به عنوان یک عضو آسیب پذیر، باید به طور ویژه مورد مراقبت و محافظت قرار بگیرد. از این رو تصمیم گرفتیم ویژگی های عینک آفتابی مناسب برای تابستان را در این پست از مجله اینترنتی پاساژ مطرح کنیم.

ویژگی های عینک آفتابی مناسب تابستان

مناسب ترین عینک برای فصل تابستان، عینکی است که از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش حفاظت کند و این اشعه را به طور کامل جذب نماید. عینک آفتابی باید استاندارد UV 400 را داشته باشد و از زیر ابروها تا نزدیک گونه‌ها را پوشش دهد. همچنین باید توجه داشت که عینک‌های غیراستاندارد عوارضی همچون سوزش، خارش چشم و سردرد را می‌تواند به همراه داشته باشد.

ویژگی های عینک آفتابی مناسب تابستان

به یاد داشته باشید که استفاده از عینک غیر استاندارد احتمال ابتلاء به آب مروارید را افزایش میدهد. پس به بهانه ارزان بودن، هیچگاه عینک را از دست فروشان نخرید. البته لزوما گران بودن عینک، نشان دهنده با کیفیت بودن آن نیست. بلکه لازم است در هنگام خرید، با دستگاه سنجش UV درجه آن سنجیده شود. خرید از فروشگاه های معتبر نیز، راه حل دیگری است که میتوانید یک عینک با کیفیت بخرید.

محافظت عینک آفتابی در برابر اشعه UV

به طور کلی دو نوع اشعه UV وجود دارد که برای چشم خطرناک است. این اشعه‌ها که به آنها UVA و UVB گفته می‌شود می‌توانند از لایه ازون عبور کرده و خود را به زمین برسانند و موجب مشکلاتی برای چشم‌ها شوند. یکی از این مشکلات بیماری آب‌مروارید است که در ایرانی‌ها به میزان زیاد مشاهده می‌شود.

برای جلوگیری از اثرات نامطلوب این اشعه‌ها، نیاز به یک عینک آفتابی با درجه حفاظتی مطلوب دارید. یک عینک مناسب باید تا 98‌درصد از طول موج UV ‌را جذب کند تا بتواند از چشم شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند. همانطور که اشاره شد در بسیاری از مراکز خرید عینک آفتابی UV 400 را به شما پیشنهاد می‌کنند و با دستگاه UVسنج آن را اندازه می‌گیرند. ‌

البته در این مورد ممکن است تقلب‌هایی نیز مشاهده شود و برخی از  این عینک‌فروشی‌ها دستگاه‌ها را دستکاری کنند. بنابراین توصیه می‌شود عینک خود را از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر خرید کنید. دلیل این موضوع این است که در هنگام خرید میتوانید نظرات سایر کاربرانی که این محصول را تهیه و استفاده کرده اند را بدانید.

یک نکته کاربردی برای سنجش کیفیت عینک آفتابی این است که به وسیله عینک‌های فتوکرومیک می‌توان یک عینک آفتابی مناسب را تشخیص داد. عینک‌های فتوکرومیک در برابر آفتاب و اشعه‌ها تغییر رنگ داده و دودی می‌شوند، کافیست عینک آفتابی را روی آن قرار دهید، اگر تغییر رنگ نداد یعنی عینک آفتابی شما مناسب است و اشعه‌های نامناسب را عبور نمی‌دهد. ولی اگر تغییر رنگ داد یعنی عینک مناسب نیست و باید فکری به حال عینکتان کنید.

عینک آفتابی پلاریزه

وقتی نور از سطوح صاف، برفی و شیشه‌ای عبور میکند، انعکاس آن به چشم میرسد. برخورد طولانی‌مدت این بازتاب‌ها می‌تواند موجب اختلالاتی و یا حتی محدودیت در بینایی شود.

شیشه پلاریزه عینک‌های آفتابی موجب می‌شود این انعکاس‌ها خنثی شده و تنها نورهای عمودی بازتاب پیدا کند و دیگر اثر منفی بر روی چشم نداشته باشند.

عینک‌های آفتابی پلاریزه برای افرادی که در برف و کنار آب کار می‌کنند بسیار مفید هستند. همچنین هنگام رانندگی نیز برای جلوگیری از خطای دید و یا آسیب های احتمالی به بینایی می‌توانند مؤثر واقع شوند.

عینک آفتابی پلاریزه

رنگ عینک آفتابی

عینک‌های آفتابی در رنگ‌های مختلفی در بازار عرضه شده‌اند. هرکس با توجه به سلیقه خود از رنگی از آنها استفاده می‌کند ولی باید به برخی نکات نیز توجه کرد. بهترین رنگ برای عینک رنگ‌های تیره است که می‌توانند قسمت اعظم نور را جذب کرده و اجازه عبور آن و رسیدن به چشم را نمی‌دهند.

رنگ‌های زرد و طلایی در عینک‌های آفتابی، در نورهای کمتر قابل استفاده هستند و وقتی شدت نور زیاد است بهتر است از آنها استفاده نشود. رنگ‌های خاکستری و قهوه‌ای بهترین رنگ برای عینک هستند و برای نورهای مختلف قابل استفاده هستند.

اندازه عینک آفتابی

اندازه عینک آفتابی بر اساس فُرم صورت، نوع نیاز و سلیقه افراد متفاوت است. اما همانطور که گفتیم باید به گونه‌ای باشد که از زیر ابرو تا نزدیک گونه ها را پوشش دهد. به همین دلیل اکثر متخصصان توصیه میکنند در فصل تابستان از عینک آفتابی بزرگ استفاده شود عینک‌هایی که بتوانند تمام ناحیه اطراف چشم را پوشش دهند و اجازه نفوذ اشعه‌های خورشید را ندهند.

البته ابعاد استاندارد برای عینک به این صورت است که باید هر شیشه عینک طولی به اندازه 40 تا 62 میلیمتر داشته باشد. پل عینک 14 تا 24 میلیمتر باشد و دسته عینک نیز از 120 تا 150 میلی‌‌‌متر باشد. دسته عینک همچنین باید پهن باشد تا بتواند از کناره‌های چشم محافظت کند. عینک‌های بزرگتر میتوانند علاوه بر حفاظت از چشم از ناحیه اطراف آن نیز حفاظت کنند و از این طریق کمتر شاهد چروک‌های دور چشم باشیم.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *