25 آوریل, 2024

اکسسوری در صنعت مد و پوشاک

مدت زمان مطالعه : 4 دقیقه

از قرن بیست‌ویکم تا به الان، هر گونه لوازمی که به غیر از پوشاک اصلی درکنار لباس‌های پوشیده شده ترکیب و تزیین می‌شود، اکسسوری گفته می‌شود. اکسسوری در زبان انگلیسی به معنی اضافه کردن یک شی برای زیبا و کاربردی جلوه دادن یک شی دیگر.

با این تعریف امروزه اکسسوری از ارکان مهم و جذاب در حوزه مد و پوشاک به حساب می‌آید، و طراحان از آن به عنوان وسایل ثانویه و جانبی با تاثیرگذاری فوق‌العاده بالا بهره‌مند می‌شوند.

تاریخچه اکسسوری

بد نیست خیلی خلاصه و ساده نکته‌هایی از تاریخچه اکسسوری، که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته بدانیم.

در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا از اکسسوری‌های چون، چتر‌های آفتابی، بادبزن‌های دستی و دستکش‌ها برای تشخیص جنسیت، نژاد و طبقه در زنان، داشتن سبک زندگی شاد و پوشاندن دستانی که نمایانگر کار و خستگی بوده، استفاده می‌کردند.

از طرفی در اوایل قرن شانزدهم در ایتالیا، افراد غیرنظامی با سطح اجتماعی بالا، از انواع مدل کلاه‌ها که جزء اکسسوری‌های مردانه بوده، استفاده می‌کردند.

اکسسوری؛ کاربردی است یا جنبه تزئینی دارد؟

برای شروع بهتر است سعی کنید دیدتان را تغییر داده و این اصل را قبول کنید که اکسسوری تنها تزئینی نیستند و در استایل شما جایگاه دوم را ندارند. بلکه به همان اندازه که برای خرید لباس مورد علاقه‌تان، ممکن است ساعت‌ها و روزهای متوالی را صرف کنید، همان اندازه  هم اکسسوری‌ها مهم و تاثیرگذار هستند. همه ما بعد از پیدا کردن لباس و استایل مورد علاقه‌مان، به طور کلی اکسسوری‌های که نیاز به تهیه و ست کردن با لباس‌هایمان است را فراموش می‌کنیم.

بهتر است یک بار روش دیگری امتحان کنید، بعد از تمام شدن خریدهایتان، دقیقا همان لحظه‌ای که در اوج خستگی در حال آماده شدن برای برگشت به خانه و استراحت هستید، این نکته را در ذهنتان مرور کنید که ممکن است انتخاب یک اکسسوری کوچک مانند گوشواره، سنجاق‌سینه و یا کمربند تاثیر چشم‌گیری در استایل و پوشش شما داشته باشد، کافی است استایلتان را با اکسسوری مناسب در ذهنتان مرور کرده و انگیزه برای بازگشت مجدد به بازار و خرید اکسسوری‌های مورد نیازتان را پیدا کنید.

انواع اکسسوری

اکسسوریها دو دسته‌اند: اکسسوری حمل‌شدنی و اکسسوری پوشیدنی.

اکسسوری حمل‌شدنی مانند: کیف‌های دستی، کراوات، بادبزن‌های دستی، چتر‌های آفتابی، چتر‌های معمولی، کیف جیبی، چوب‌های دستی و عینک آفتابی.

اکسسوری‌ پوشیدنی مانند: دستمال گردن، کراوات، کلاه، چکمه و کفش، کمربند و بند‌های شلوار یا ساس‌بند، کت، کلاه‌های بی‌لبه، جواهرات، ساعت، شال، روسری، جوراب، دستکش، دستبند، جوراب و جوراب‌های ساق بلند.

اکسسوری ضروری آقایان

کراوات

شاید بتوان گفت شیک‌ترین لباسی که برای آقایان طراحی و دوخته شده کت و شلوار است. استفاده از کراوات در کنار کت شلوارت به عنوان یک اکسسوری ضروری استایلی بی‌نقص را رقم بزند. اگر تصمیم به استفاده از اکسسوری گرفتید، بهتر است اولین انتخابتان کراوات باشد.

ساعت

برای داشتن یک استایل شیک، رسمی و باوقار از اکسسوری ساعت به هیچ عنوان غافل نشوید. ساعت علاوه‌بر نقشی که در نمایش زمان دارد، بلکه استفاده از آن در کنار لباس رسمی تاثیر به سزایی را برای شما رقم می‌زند.

کمربند

آقایان شیک‌پوش تحت هیچ شرایطی کمربند را به عنوان یک اکسسوری بسیار مهم و ضرورری جا نمیگذارند. کمربند نه تنها در گذشته برای ضرورت بلکه امروزه به عنوان یک اصل مهم در شکل‌گیری استایلی زیبا شناخته می‌شود. سعی کنید کمربند و کفش هایتان را با کت و شلوارتان ست کنید.

انگشتر

از اکسسوری‌های مورد توجه اکثر مردان، انگشتر است. با انتخاب انگشتر متناسب با استایل مدنظرتان تغییرات چشمگیری را به وجود بیاورید.

دستبند

می‌توانید به عنوان گزینه‌های ثانویه اما تاثیرگذار بعد از کمربند، کراوات و ساعت، با دستبندهایی از جنس چرم و یا لوکس تمام فلزی یک استایل چشمگیر و بی‌نقص جلوه دهید.

اکسسوری ضروری خانم‌ها

ساعت

برای خلق یک استایل شیک و به یادماندنی ساعت را در الویت‌های خود قرار دهید. در استایل‌های چون، مجالس رسمی از ساعت‌های نقره و در استایل‌های چون، دورهمی از ساعت‌های اسپرت استفاده کنید.

شال و روسری

در انتخاب رنگ و نوع الیاف لباس دقت بیشتری به خرج دهید و در استایل‌های شلوغ و طرحدار از شال تک و در استایل ساده و بی‌رنگ از شال‌هایی با تنوع رنگ و طرح زیاد استفاده کرده و متناسب با فصل و استایل خود دست به انتخاب بزنید.

سرویس و نیم ست زیورآلات

از اکسسوری‌های مورد توجه و لوکس برای خانم‌ها زیورآلات است، که با توجه به استایل خود به شکل‌های مختلف استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از زیورآلات از طلا و نقره گرفته تا بدل در بازار موجود است و این امکان وجود دارد که هرشخصی با هر تیپ و استایل و سلیقه زیوآلات مورد علاقه خود را پیدا کرده و استفاده کند.

کمربند

همانطور که استفاده از کمربند برای آقایان پیشنهاد شده و جزء الزامات به حساب می‌آید. برای خانم‌ها هم دقیقا مشابه همین شرایط است. کمربندی که برای شلوار جین، شلوار پارچه‌ای، دامن و پیراهن استفاده می‌شود فقط جنبه کاربردی و محکم کردن کمر شلوار و دامن نیست و برای تکمیل استایل چه آقایان و چه بانوان ضروری است.

عینک آفتابی

قطعا که عینک آفتابی در مرحله اول جنبه سلامتی دارد. اما برای خلق یک استایل ساده و چشم‌گیر بهتر است عینک آفتابی را جزء انتخاب‌های اول اکسسوری خود قرار دهید.

دستکش

اگرچه دستکش‌ها، به عنوان یک اکسسوری زمستانی به حساب می‌آیند، اما نمی‌توان تاثیر آن را بر روی استایل آقایان و بانوان انکار کرد.

جوراب

بامزه است که جوراب از آخرین اکسسوری‌هایی که مورد توجه هر کسی واقع می‌شود. اما استفاده از آن علاوه بر گرم نگه داشتن و مراقبت از پاهیتان برای تعیین شخصیت هر فرد از دید خود و مخاطبینمان بی‌تاثیر نیست.

 

برای داشتن استایل خاص و منحصر به فرد و ترکیب اکسسوری‎ها باید ریسک‌پذیر باشید؛ اگر ترس از ریسک کردن و انتخاب ترکیباتی که به هیچ عنوان نمی‌توانید در ذهنتان مجسم کنید را ندارید، بهتر است از تجربیات دیگران برای تنوع بخشیدن به استایل خود استفاده کنید.

اما اگر اهل ریسک هستید و ترکیبات متنوع و خارج از اصول و قواعد را ترجیح می‌دهید، دل را به دریا بزنید و دست به انتخاب‌هایی بزنید که هر کسی جرات امتحان کردنش را ندارد.

از اکسسوری‌های که تا به حال باهم و به طور همزمان استفاده نشده‌اند انتخاب کنید. اگر نتیجه‌بخش بود به کارتان ادامه دهید اگر نه، حداقل شما دست به تغییر و آزمون و خطا زده‌اید.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *