19 آوریل, 2024

مزایا و معایب خرید اینترنتی و خرید سنتی

مدت زمان مطالعه : 3 دقیقه

قدمت خرید به سبک سنتی به سالیان سال می‌رسد از همان لحظه‌ای که احساس نیاز برای تبادل کالا و خدمات و ارتباط گرفتن با یکدگیر به وجود آمد، خرید سنتی نیر گسترده‌تر و به‌روزتر شد.

امروزه روش جدیدتر و جذابتری وارد دنیای خرید و فروش شده که کاملا وابسته به اینترنت و فضای مجازی، بدون ذره‌ای ارتباطات فیزیکی در اجتماع است. در مرحله اول عمده‌ترین مزیت خرید اینترنتی را باید، راحتی و سهولت دادوستد در نظر گرفت، سپس دست به انتخاب و مقایسه دو روش خرید سنتی و اینترنتی کرد.

قطعا هر چیزی که به تازگی وارد یک فرهنگ و اجتماع شود از محبوبیت و توجه خاصی برخوردار می‌شود، اما نتیجه اصلی آن زمانی مشخص می‌شود که مدتی از ورود پرسروصدای آن گذشته، کیفیت، خلاقیت و جذابیت خود را هچنان مانند سابق حفظ کند.

 از آنجایی که خرید سنتی و خرید اینترنتی به یکی از داغ‌ترین بحث‌ها تبدیل شده بهتر است مزایا و معایب هر کدام را شناخته و یک دید کلی نسبت به هر کدام پیدا کنید.

مزایا خرید به سبک سنتی

  • کالاهای مورد نیاز را می‌توانید در فروشگاه‌های سنتی از نزدیک مشاهده، لمس و حتی پرو کنید.
  • برای پیدا کردن محصول مورد نیازتان لازم است، در فروشگاه‌های سنتی گشتی بزنید و با مردم و جامعه در ارتباط باشید و نیازهای اجتماعی‌تان برآورده کنید.

 

معایب خرید به سبک سنتی

هر چند خرید به سبک سنتی جذابیت‌های خودش را دارد، به‌خصوص که از کودکی با این سبک از خرید، زندگی کرده و بزرگ شده‌ایم. تغییر دادن برایمان سخت است، اما مشکلاتی که به مرور زمان به وجود می‌آورد، دلیلی برای دوری از خرید سنتی و به وجود آمدن خرید اینترنتی می‌باشد.

  • عدم راحتی؛ به این صورت که فروشگاه‌ها به خصوص در زمان تعطیلات و آخر هفته‌ها، احتمال وجود فروشندگان غیر ماهر، نیاز به صرف وقت نسبتا زیاد برای انجام خرید، احتمال تمام شدن کالاهای موجود در انبار و ساعات کار محدود فروشگاه‌های سنتی را دارند.
  • دغدغه جابه‌جایی و سنگینی وسیله‌های خریداری شده، به همراه حمل کالای خریداری شده از فروشگاهی به فروشگاه دیگر.
  • به دلیل محدود بودن زمان و مکان، مقاسه و انتخاب چیزی که دوست دارید سخت بوده و اگر برنامه‌ای برای خرید و صرف ساعاتی در فروشگاه‌ها را دارید، بهتر است از قبل برنامه‌ریزی درستی برای جلوگیری از اتلاف وقت داشته باشید.

 

مزایا خرید به سبک اینترنتی

  • کاهش هزینه‌های جانبی مثل رفت‌و‌آمد و حذف ‌جابه‌جایی بین فروشگاه‌های مختلف و صرف انرژی و زمان و در نهایت خریدهای حاشیه‌ای و غیرضروری که به هنگام گشت‌و‌گذار در فروشگاه سنتی اتفاق می‌افتد.
  • عدم محدودیت جغرافیایی؛ فروشگاه سنتی خدمات‌رسانی محدودی دارد، اما سفارش از یک فروشگاه آنلاین امکان ارسال به دورترین نقاط کشور و دنیا را امکانپذیر می‌کند.
  • عدم محدودیت زمانی، فروشگاه اینترنتی در هر لحظه از شبانه‌روز آماده سرویس‌دهی به مشتریان است.
  • فروشگاه‌های اینترنتی تمامی اطلاعات جامع سایت و محصول را به صورت مکتوب ارائه می‎دهد. اطلاعاتی که ارائه آن در حالت عادی به یک مشتری در یک فروشگاه سنتی، امکانپذیر نمی‌باشد.
  • امکان مقایسه محصولات؛ هنگام خرید اینترنتی با کمی جستجو در سایت‌های دیگر به راحتی می‌توان، قیمت‌ها، تنوع، وضعیت و کیفیت محصولات را با یکدیگر مقایسه کرد.
  • راحتی در مبادله، تعدادی از فروشگاه‌های اینترنتی به این شکل است که افراد می‌توانند محصول را بدون تشریفات زیاد بخرند و در صورت عدم رضایت آن را بازگردانند.

 

معایب خرید به سبک اینترنتی

  • موانع ذاتی اینترنت چون، عدم تعامل فیزیکی و لمس کالاها قبل از خرید از جمله مشکلات اساسی در ماهیت مجازی و اینترنتی است که برای بسیاری از افراد، ناخوشایند است.
  • موانع فناوری، از عمده نارضایتی مشتریان فروش اینترنتی، سرعت پایین اینترنت، کندی در لود شدن صفحات سایت‌ها، وجود مشکل برای ثبت نام در سایت و… است.
  • موانع امنیتی، از جمله مهم‌ترین نگرانی‌های مشتریان عدم امنیت لازم برای انجام مبادلات و بی‌اعتمادی است.

مطالعه مزایا و معایب خرید سنتی و اینترنتی انتخاب را سختر می‌کند و افراد باید بسته به نیاز لحظه‌ای خود در زمان و مکان مختلف تصمیم به انتخاب، سریع‌ترین و بهترین نتیجه باشند. هر چند باید قبول کنیم بسیاری از عوامل در زندگی امروزی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا افراد را به سمت‌و‌سوی فروشگاه‌ها و خریدهای اینترنی بکشاند، اما در نهایت این شما هستید که باید انتخاب کنید خرید اینترنتی و یا سنتی؟

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *