26 آوریل, 2024

سر زدن به بازارهای شیراز، از بازار وکیل تا مجتمع تجاری خلیج‌ فارس

مدت زمان مطالعه : 6 دقیقه

شیراز شهر زیبا و تاریخی، به عنوان یکی از معروف‌ترین مراکز مهم گردشگری مناطق کشور که به مهد فرهنگ و ادب معروف است در استان فارس و در جنوب کشور قرار گرفته است. اگر بخواهیم بناهای باشکوه و معماری خارق‌العاده‌ای را که در جای‌جای این شهر زیبا و بی‌نقص نمایان است، کنار گذاشته و به دنبال بهترین‌های دیگری از این شهر جذاب باشیم، بدون شک بازارهای شیراز چه سنتی و چه مراکز تجاری مدرن از دیگر محبوبیت‌های این شهر به حساب می‌آیند، که در بین گردشگران و مسافران از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌آیند.

مراکز خرید سنتی و مدرن زیادی از بازار سنتی و تاریخی وکیل با معماری اصیل گرفته تا مجتمع تجاری خلیج‌فارس که  ششمین مجتمع بزرگ تجاری در جهان و ایران محسوب می‌شود، در این کلان شهر وجود دارد که هر کدام با عرضه کالاهای متنوع، ساعت‌ها مسافران را به خود مشغول می‌کنند.

اگر تصمیم گرفته‌اید که به شیراز، شهر بهار نارنج‌های تازه و خوش عطر سفر کنید، حتما قبل از آغاز سفر دلچسبتان، تمامی مراکز و بناهای دیدنی، بازارهای سنتی و مدرن، رستوران‌ها، مجتمع تفریحی و هر چیزی که در یک آن، توانایی بازی کردن با مغز، جسم و روحتان را دارد لیست کرده و در شهر زیبای شیراز که تلفیقی از بافتهای سنتی و المان‌های مدرنیته است، تجربه کنید.

بازارهای سنتی شیراز

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز، از تاریخی‌ترین بازارهای ایران است که به دستور کریم خان‌زند و در دوره زندیه ساخته شده، و از جمله بازارهای بزرگ و سنتی ایرانی به حساب می‌آید. بازار وکیل این جذابیت را در هر فصلی از سال حفظ کرده و علاوه بر زیبایی تاریخی به لحاظ معماری و قرارگیری در کنار مسجد تاریخی وکیل، همه ساله به تعداد طرفداران و گردشگران داخلی و خارجی آن اضافه می‌شود.

این شاهکار معماری ایرانی با مراکز خرید ارزان قیمت مناسب‌ترین مرکز برای خرید فرش و لوازم‌خانگی و ادویه‌جات و همچنین بهترین مکان برای خرید سوغاتی‌های شیرازی چون، عرقیجات، شیرینی‌های مختلف و همچنین پارچه‌های مرغوب بسیاری می‌باشد.

در بخش غربی بازار چهارسوق در بین بازار ترکش‌دوزها که یکی از بهترین مراکز فرش فروشی ایران است، فرش‌های ایرانی بسیار زیبا و باکیفیتی را می‌توان یافت. این بازار سنتی در خیابان لطفعلی خان زند، محله درب شاهزاده و جنب مسجد وکیل قرار دارد.

آدرس: ورودی اصلی بازارهای وکیل شمالی و جنوبی در خیابان زند، در ضلع شرقی میدان شهرداری قرار دارد.

سرای مشیر شیراز

سرای مشیر شیراز

از دیگر بازارهای سنتی شیراز سرای مشیر، در جنوب شرقی بازار وکیل و نزدیک به درب خروجی است. این بازار با روح و هنر دست استادان نامدار این شهر با قدمت عجین شده و با هنرهایی چون: معرق، خاتم‌سازی، قلم‌زنی، حکاکی روی مس و برنج، سنگ‌تراش‌های قیمتی، زیورآلات سنتی طلا و نقره و گبه بافی در یکی از مهم‌ترین مراکز صنایع‌دستی خود را به نمایش گذاشته است.

آدرس: جنوب بازار وکیل شیراز در تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی

بازار مسگر شیراز

بازار مسگر شیراز

بازار مسگرها باقی مانده بازار قیصریه که تخریب شده دوران قاجار و بازسازی شده در سال 1299 است، می‌باشد، و به لحاظ معماری بسیار شبیه به بازار وکیل است. این بازار در حال حاضر یکی از مشهورترین مراکز سنتی شیراز در زمینه عرضه لوازم خانگی شناخته می‌شود.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه طالقانی

بازار حاجی شیراز

بازار حاجی شیراز

از قدیمی‌ترین بازارهای شیراز بازار حاجی است که با قدمت تقریبا 1000 ساله به دستور قوام الدین حسن ساخته شده و در شمال شرقی مسجد جامع شیراز قرار گرفته است. این بازار از جبهه شمالی مسجد شروع شده و در همان جهت پارچه‌های سنتی و پوشاک محلی شیراز، فرهنگ و آیین شیراز را به سادگی و زیبایی هر چه تمام در این بازار سنتی و جذاب به نمایش می‌گذارد. در این بازار تقریبا هر کالایی متنوعی که خریدار باشید از خشکبار و لوازم بهداشتی گرفته تا ظروف قدیمی، پارچه‌های رنگی، لوازم خیاطی و… را می‌توانید پیدا کنید.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، بعداز سه راه طالقانی، سمت راست

مجتمع‌های تجاری و مدرن شیراز

مجتمع تجاری تفریحی خلیج‌ فارس

مجتمع تجاری خلیج‌ فارس

مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز، به عنوان یکی از بزرگترین و مدرنترین مجتمع تجاری کشور در سال 2013 با 500 هزار متر مربع مساحت ساخته و شناخته شده است. این مجموعه بزرگ برای راحتی بیشتر به بازارهای مختلفی چون: بازار ابریشم با قرارگیری واحدهای تجاری بزرگ و معتبر در آن، بازار جام جم با قرارگیری بانک‌ها و صرافی‌های معتبر در آن، هایپر استار به عنوان بزرگترین شعبه هایپر استار، بازار جهان نما، بازار الماس و کافی‌شاپ‌های متعدد تقسیم شده است.

از دیگر امکانات رفاهی مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس با۲۵۰۰ واحد تجاری می‌توان به:

  • ۶ سالن سینما با ظرفیت ۲۳۹ نفر مجهز به آخرین تکنولوژی پخش صوت یعنی دالبی دیجیتال
  • شــــهربازی سرپوشــیده (ایران لند) با بیش از یکصد بازی متنوع و هیجان‌آور مناسب تمامی رده‌های سنی
  • بزرگترین سالن بیلیارد کشور با ۲۵ عدد میز بیلیارد دارای سالن مجزا جهت بانوان واقع در شهربازی ایران
  • بزرگترین سالن بولینگ کشور با ۱۶ خط (۲ خط ویژه جهت کودکان) واقع در شهربازی ایران لند
  • حســـینیه شـــهدای خلــیج فـارس با گنجایش بیش از ۲۰۰۰ نفر
  • رســـتوران، فســت‌فود و کافــی‌شــاپ‌های متعدد و مدرن با فضــــایی گرم و آرام
  • مجهز به مرکز اورژانس و کمک‌های اولیه
  • پارکینگ سرپوشیده با گنجایش ۵۵۰۰ دستگاه ماشین با ورودی‌ها و خروجی‌های متعدد می‌باشد.

آدرس: محور شمالی جاده شیراز به سپیدان، ابتدای ورودی شهر جدید صدرا

مجتمع زیتون فارس

مجتمع زیتون فارس

یکی از بزرگترین و مشهورترین مرکز خریدهای شیراز که با 12 طبقه و 450 واحد تجاری، تقریبا تمامی اقلام مورد نیاز خانواده را فراهم کرده و از مجبوبیت بسیاری برخوردار است. بی‌شک مجتمع زیتون فارس است که به صورت یک مجموعه کامل تمامی لزومات را از پوشاک خانواده، محصولات آرایشی و بهداشتی، لوازم کودک و سیسمونی گرفته تا لوازم‌خانگی، لوازم‌دیجیتال و موبایل، مواد غذایی و خرازی و حتی ساعت و عینک، طلا و جواهرات، زیورآلات و بدلیجات، تامین می‌کند.

از دیگر امکانات رفاهی این مجموعه بزرگ می‌توان به:

  • شهربازی
  • 6 دستگاه آسانسور
  • ۲۲ دستگاه پله برقی
  • رستوران، فست فود و کافی شاپ
  • سیستم سرمایشی و گرمایشی مرکزی
  • پارکینگ سه طبقه عمومی با ظرفیت ۵۰۰ وسیله نقلیه آسانسور
  • و از همه مهم‌تر مرکز وسیع مانیتورینگ و نظارت تصویری مجهز اشاره کرد.

آدرس: چهارراه پارامونت (۱۵ خرداد)

مجتمع تجاری ستاره فارس

مجتمع تجاری ستاره فارس

از دیگر مجتمع‌های بسیار شیک و لوکس که در بین تمام اهالی شیراز و گردشگران و مسافران از محبوبیت خاصی برخوردار است، می‌توان به مجتمع تجاری ۹ طبقه‎ای ستاره فارس اشاره کرد، که مهم‌ترین دلیل محبوبیت این مجموعه را که کالاهایی چون پوشاک خانواده، لوازم آرایشی و بهداشتی و تلفن همراه بسیار با کیفیت ارائه می‌دهد، می‌توان تامین کالا از مناطق آزاد کشور در نظر گرفت.

از دیگر امکانات رفاهی مجتمع تجاری ستاره فارس می‌توان به:

  • ۶ طبقه واحدهای تجاری
  • کافی شاپ
  • همچنین طبقه پارکینگ عمومی اختصاصی
  • آدرس: خیابان عفیف آباد
  • فست فود ستاره فارس همراه با سرو انواع غذاهای چینی، هندی، کنتاکی، آسیایی، مکزیکی، ساندویج و پیتزا  اشاره کرد.

مجتمع تجاری تفریحی هامون

مجتمع تجاری تفریحی هامون

یکی از مدرن‌ترین مرکز تجاری‌های شیراز با دسترسی راحت مجتمع تجاری هامون است، که در کنار خرید می‌توان از تفریح نیز بهره برد. این مجموعه اغلب کالاهای لوکس از برندهای معروف خارجی عرضه می‌نماید. هر چند اجناس با قیمت مناسب‌تر نیز می‌توان پیدا کرد.

مجتمع تجاری هامون در 5 طبقه که دارای 70 واحد تجاری فعال، شهربازی، رستوران و کافی‌شاپ برای تمامی خانواده‌ها با هر سلیقه‌ای ساخته شده است. این مجتمع انواع کیف و کفش، پوشاک آقایان و خانم‌ها، عطر و ادکلن، محصولات آرایشی و بهداشتی، شال و روسری، ساعت و عینک، بدلیجات و زیورآلات، طلا و جواهر، پوشاک کودک، لوازم تزئینی و لوکس، گالری با انواع محصولات دیدنی، مواد خوراکی و غذایی، محصولات چرم، موبایل و دیجیتال و … برای بازدیدکننده‌ها ارائه می‌دهد.

از دیگر امکانات رفاهی مجتمع تجاری تفریحی هامون می‌توان به:

  • شهر بازی
  • نورپردازی بی‌نظیر
  • دکوراسیون داخلی شیک و مدرن
  • آسانسورهای نفربر و باربر
  • رستوران، فست فود، کافی‌شاپ و کافه تریا
  • سیستم تهویه مطبوع
  •  سیستم گرمایش و سرمایش عالی
  • پارکینگ در دو طبقه
  • سیستم اطفا و اعلام حریق برای امنیت هر چه بیشتر اشاره کرد.

آدرس: بلوارستارخان، فلکه ی سنگی نرسیده به چهارراه عفیف آباد

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *