25 آوریل, 2024
توسعه فناوری 6G

اپل رویکرد توسعه فناوری 6G را در دستور کار خود قرار داد

مدت زمان مطالعه : 4 دقیقه

غول فناوری دنیا از جذب مهندسان خبره برای توسعه فناوری 6G خبر داد و گفت قصد دارد نسل جدید آیفون‌هایش را به این فناوری تجهیز نماید. نکته جالب این است که اپل در هر 4 آیفون در کنار مودم‌های X55 کوالکام از آنتن‌های ارتباطی خاصی به منظور ارائه فناوری 5G استفاده کرده است. این موضوع شایعه ارائه مودم‌های اختصصاصی توسط اپل را تقویت کرده است.

اما نگاه اپل به توسعه فناوری 6G چگونه است؟ برای آگاهی از رویکردهای غول تکنولوژی عرصه موبایل و فناوری های پیشرفته تا انتهای این نوشته با مجله اینترنتی پاساژ همراه باشید.  

جذب مهندسان خبره در زمینه توسعه فناوری‌های بی‌سیم

به تازگی جانی سروجی، مدیر ارشد بخش سخت افزار اپل در بیانیه ای اظهار داشت که این شرکت توسعه مودم‌های سولار را در اولویت تولیدات خود قرار داده است. این رویکرد میتواند نقطه عطفی در کاهش وابستگی‌های اپل به شرکت کوالکام باشد.

بنابر گزارش اپل اینسایدر و به نقل از مارک جرمن از بلومبرگ، شرکت اپل پا را از توسعه فناوری 5G فراتر گذاشته و از قرار معلوم به دنبال جذب مهندسانی برای تکمیل تیم توسعه فناوری 6G است.

جرمن اعلام کرده است فهرست استخدامی این شرکت مربوط به دفاتر اپل در شهرهای سیلیکون ولی و سَن دیگو است. این دو شهر دقیقا دفاتری هستند که در زمینه توسعه فناوری های بی سیم و طراحی تراشه فعالیت دارند.

دفتر اپل در سیلیکون ولی
دفتر اپل در شهر سیلیکون ولی
دفتر اپل در سندیگو
دفتر اپل در شهر سندیگو

طبق این گزارش، افراد منتخبی که در ردیف استخدام برای این شغل قرار میگرند، باید در زمینه طراحی، تحقیق و توسعه فناوری های مربوط به نسل ششم شبکه موبایل، سیستم های ارتباطی بی سیم برای دسترسی شبکه رادیویی و حضور فعال در مجامع صنعتی و دانشگاهی خبره باشند.

آگهی استخدامی اپل برای توسعه نسل ششم شبکه موبایل

قابل ذکر است که اپل با پیوستن به گروه صنعتی 6G موسوم به ATIS به پیشرفت این فناوری علاقه نشان داده است و حالا با استخدام مهندسان خبره در این حوزه، مُهر تاییدی بر این رویکرد میزند.

آگهی استخدامی شرکت اپل برای جذب مهندسان این حوزه به شرح زیر است:

یک فرصت منحصر به فرد برای ساخت نسل بعدی فناوری بی سیم فراهم شده است که تاثیر زیادی بر محصولات آینده اپل خواهد داشت. شما میتوانید در این نقش در مرکز تحقیقات اپل به پژوهش و توسعه نسل ششم شبکه موبایل بپردازید و همچنین امکان ارتقاء مسئولین شما به ایجاد فناوری های دسترسی رادیویی در دهه آینده وجود دارد.

اختلافات شرکت اپل با کوالکام بر سر توسعه فناوری

شرکت اپل از سال 2016 تا 2018 از سخت افزار پایه اینتل استفاده میکرد اما ظاهراً اینتل قادر به ارائه به موقع فناوری 5G برای سال 2020 نبوده است. همین موضوع باعث اتمام همکاری شرکت اپل با شرکت کوالکام شد.

از طرفی شایعات مربوط به علاقه اپل به فناوری تولید مودم به سال 2014 باز میگردد. اما گزارشات اخیر نشان داده است که اپل در حالیکه به فعالیت های کاری خود با کوالکام پایان میداد، برنامه تولید مودم اختصاصی خود را به صورت قابل توجهی پیگیری میکرد.

دفتر شرکت کوالکام

اپل در سال 2017 از شرکت کوالکام به دلیل بالا بودن هزینه های صدور مجوز ثبت اختراع، شکایت کرد. اقدامی که مسائل حقوقی بین این دو شرکت را بیش از گذشته تشدید کرد.

سرانجام در آوریل 2020 دو شرکت یادشده به توافق رسیدند. با توافقی هردو شرکت، اینتل توسعه فناوری مودم های 5G خود را متوقف کرد و در نهایت نمونه کارهای ثبت اختراع و مودم های 5G خود را با بیش از 2200 کارمند به ارزش یک میلیارد دلار به اپل واگذار کرد.

مودم‌های اختصاصی شرکت اپل

فراتر از مالکیت معنوی بخش های مودم اینتل، اپل طی چند سال گذشته، مهندسین مستعد زیادی را از کوالگام و دیگر صنایع قدرتمند تکنولوژی استخدام کرده است. با این تفاسیر اپل در حال توسعه مودم های نسل 5G اختصاصی خود برای کاهش هرچه بیشتر وابستگی به کوالکام است.

در واقع آخرین تلاش های اپل برای تولید ماژول های AiP نشان میدهد که این شرکت برای توسعه ماژول های RF یا همان رادیو فرکوئنسی به پیشرفت هایی دست یافته است. دست یابی به این پیشرفت ها، سرعت گیری اپل برای رسیدن به اهداف نهایی تولید مودم های اختصاصی را بیش از پیش به دنبال داشته است.

علاوه بر این، شرکت اپل با رویکرد توسعه 6G به نوعی قصد دارد رقبای خود را با چالش بکشاند و توشه ای برای پیشتاز بودن این فناوری در آینده در اختیار خود داشته باشد.

اپل پس از توافق با کوالکام به منظور خرید فناوری 5G، از این تکنولوژی در خانواده آیفون 12 خود از مودم های این شرکت با نام X55 بهره گرفته است. غول دنیای فناوری در سطح جهانی از فرکانسsub-6GHZ  استفاده میکند و فرکانس بسیار پر سرعت mmWave را به طور اختصاصی برای ایالات متحده آمریکا راه اندازی نموده است.

چه زمانی فناوری نسل ششم وارد بازار می‌شود؟!

هرچند به طور دقیق مشخص نشده است که مودم های داخلی اپل چه زمانی وارد بازار میشوند، اما فرض بر این است که اپل در مرحله اول قصد دارد با اضافه کردن شرکت های جدید به زنجیره تامین خود، محدوده استفاده از فرکانس فوق‌سریع mmWave را در آیفون ۱۳ گسترش دهد. در مرحله دوم و با بلوغ این فناوری به پشتیبانی از 5G  برای باند‌های بیشتر در سراسر جهان ادامه دهد.

به طور کلی انتظار نمیرود فناوری نسل ششم یا همان6G به این زودی ها پا به عرصه تکنولوژی بگذارد، اما آگهی استخدامی شرکت اپل نشان میدهد که این شرکت مشتاق به چالش کشیدن رقبای صنعتی خود در عرصه تکنولوژی است.  

نسل ششم فناوری شبکه

در نهایت باید این موضوع را مد نظر داشت که در حال حاضر فقط هسته اصلی فناوری 6G تغریف شده است، از این رو عمومی شدن آن ممکن است حدوداً به یک دهه زمان نیاز داشته باشد.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *