28 مارس, 2024

مقایسه کاربردها و ویژگی‌های لپتاپ و سرفیس

مدت زمان مطالعه : 6 دقیقه

ورود سرفیس‌ها به دنیای تکنولوژی را می‌توان یک تحول شگفت انگیز به حساب آورد. چراکه محصولاتی وارد بازار شدند که هم کاربری تبلت را دارند و هم با اتصال یک کیبور می‌توانند به راحتی تبدیل به لپ تاپ شخصی شوند. از طرف دیگر وزن بسیار کم سرفیس‌ها، آن ها را به محصولاتی پر طرفدار تبدیل کرد.

اولین مساله‌ای که در مورد انتخاب و خرید یک Surface وجود دارد این است که آیا واقعاً و در عمل سرفیس می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ باشد؟ به عبارت دیگر سرفیس، کارایی لپ‌تاپ را دارد یا خیر؟ البته پاسخ این سوال به انتظارات کاربر  و اینکه استفاده از چه نرم افزارهایی مد نظر او است، بستگی دارد.

مقایسه لپتاپ و سرفیس

اما به طور کلی اینکه لپ‌تاپ بخریم یا سرفیس یکی از سوالات بسیار اساسی و پر کاربرد بسیاری از کاربران در هنگام خرید است. در این مقاله سوال فوق را در قالب مقایسه ویژگی‌ها و کاربردهای هریک از دو دستگاه پاسخ خواهیم داد.

اصلی‌ترین تفاوت‌های لپ‌تاپ و سرفیس

لپ‌تاپ و سرفیس اگرچه هر دو به عنوان کامپیوتر شخصی شناخته می‌شوند و این وجه اشتراک آنهاست. اما به واسطه نوع ساخت و امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند تفاوت‌های کوچک و بزرگی با یکدیگر دارند. در ادامه تفاوت‌های این دو دستگاه با یکدیگر بیان شده است. 

صفحه نمایش لمسی

در درجه اول، تمام لمسی بودن دستگاه های Surface، کاربردهای وسیع‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به عبارت دیگر دست کاربر را برای انجام هرچه سریع‌تر و راحت‌ترِ کارها باز می‌گذارد.

صفحه تمام لمسی سرفیس

وضوح نمایشگر

کیفیت بسیار بالای صفحه نمایش سرفیس در مقایسه با لپ‌تاپ‌های حال حاضر بازار، موضوع بسیار قابل توجهی است. شاید بهتر باشد اینطور گوییم که حدود یک سوم از هزینه خرید یک دستگاه Surface در بابت صفحه نمایش بسیار با کیفیت آن است.

علاوه بر وجود صفحه نمایش با کیفیت و وضوح خیره کننده رنگ‌ها، سرفیس برای گرافیست‌ها ویژگی منحصر به فردی را ارائه نموده و آن هم نمایش رنگ‌ها با استاندارد sRGB است! در نتیجه‌ی وجود چنین نوآوریِ فوق العاده‌ای، رنگی که در صفحه نمایش به گرافیست نشان داده می‌شود، در واقع همان رنگی است که هنگام چاپ یک طرح گرافیکی دیده خواهد شد.

وزن دستگاه

وزن سرفیس‌ از هر لپ‌تاپ دیگری کمتر است. در برخی از انواع سرفیس‌ها مانند مدل Surface Go، وزن دستگاه به حدود 522 گرم کاهش یافته که بسیار شگفت انگیز و جزء مزایای انکار ناپذیر سرفیس در مقایسه با لپتاپ است. این در حالی است که لبتاپ‌های پر فروش بازار، وزنی در حدود 1.9 تا 2.3 کیلوگرم دارند، چیزی در حدود سه برابر و یا بیشتر!

مقایسه وزن لپتاپ و سرفیس

همین وزن بالای لپ تاپ باعث می‌شود که بسیاری از اوقات نتوانید کامپیوتر شخصی خود را به همراه داشته باشید. از طرف دیگر حمل یک لپ تاپ 2 الی 3 کیلوگرمی ممکن است مشکلات پزشکی مانند کمر درد، بروز آسیب‌هایی در ستون فقرات و یا خستگی بیش از حد را به دنبال داشته باشد.

میزان شارژدهی

موضوع دیگری که برای اکثر کاربران دغدغه بسیار مهم تلقی می‌شود، مدت زمان شارژدهی سرفیس در مقایسه با لپ تاپ است. یک لبتاب معمولی با توجه به نوع حافظه و وجود دیسک‌خوان نوری، باتری به مراتب پر مصرف‌تری نسبت به Surface دارد. به طوریکه از لپ‌تاپ نهایتاً می‌توانید انتظار 3 الی 5 ساعت شارژدهی داشته باشید.

این در حالی است که سرفیس مدت زمان بسیار بیشتری قادر به مصرف باتری بدون نیاز به شارژر است. به عنوان مثال Surface Book2 می‌تواند به مدت 17 ساعت یک ویدئو را به صورت مداوم پخش نماید!!! چیزی در حدود 3 برابر یا بیشتر.

به یاد داشته باشید که شارژدهی باتری آنقدر مهم است که کل زمانی که می‌توانید از کامپیوتر شخصی خود استفاده کنید به این موضوع بستگی مستقیم دارد.

ابعاد و ضخامت

از نظر ضخامت و ابعاد دستگاه‌های Surface ظریف‌تر هستند و ظاهر زیباتری دارند. در برخی انواع سرفیس‌ها این عدد به حدود یک و نیم سانتی متر می‌رسد که خارق العاده است. به عنوان مثال Surface Book2 با ضخامت 13 میلیمتر عنوان نازک‌ترین و سبک‌ترین کامپیوتر Core i7 تاریخ را به خود اختصاص داده است.

ضخامت سرفیس

کیفیت ساخت

سرفیس‌ها کیفیت ساخت فوق العاده‌ای دارند. از آنجایی که ابعادشان کوچک و ضخامت‌شان کم است، متریال بسیار با کیفیتی برای ساخت آنها استفاده شده. به عنوان مثال بدنه سرفیس به طور کامل از فلز و شیشه ساخته شده است. برای اثبات بالا بودن مقاومت سرفیس در برابر ضربه، معمولاً در مراسم رو نمایی از ارتفاع نسبتاً زیاد به زمین زده می‌شود. تستی که هیچ‌یک از شرکت‌های تولید کننده لپ‌تاپ برای محصولات خود انجام نمی‌دهند.

قلم نوری

قلم نوری، مزیت دیگری است که وجود آن در سرفیس‌های مایکروسافت، برتری منحصر به فردی به آن داده است. قلمی که نه تنها می‌تواند جایگزین مناسبی برای ماوس باشد، بلکه با تشخیص ۴۰۹۶ درجه فشار بر روی قلم و قابلیت فوق العاده تشخیص زاویه اعمال شده بر روی نوک آن، تبدیل به وسیله حرفه‌ای برای گرافیست‌ها و طراحان شده است.

سرفیس برای طراحی گرافیک

امکان یادداشت برداری و جزوه نویسی

سهم عمده‌ای از کاربران لپ‌تاپ و سرفیس را دانش آموزان و دانشجویانی تشکیل می‌دهند که یکی از مهمترین دغدغه‌های آنها جزوه نویسی و یادداشت برداری است.

اگر یک دانش‌آموز یا دانشجو هستید، Surface می‌تواند جایگزین مناسبی برای تمام جزوه‌ها و کتاب‌های درسی شما باشد. با استفاده از برنامه کاربردی OneNote، می‌توانید به صورت گسترده یادداشت و جزوه برداری نمائید. که چیزی فراتر از نگارش جزوه بر روی کاغذ است. چراکه حجم انبوهی از یادداشت‌های خود را همیشه همراه دارید و علاوه بر آن از فضایی برای نگهداری کتاب و جزوه بی نیاز می‌شوید.

قابلیت تبدیل سرفیس به لپ‌تاپ

یک دستگاه Surface، فقط تبلت نیست، بلکه با استفاده از پایه و کیبورد آهنربایی امکان تبدیل آن به لپ تاپ وجود دارد. در این صورت همه نیازهای شما به لپ تاپ را پوشش می‌دهد. پایه‌ای که به سرفیس متصل می‌شود، در زوایای مختلف قابل چرخش است. بطوریکه حتی برای طراحی نیز مناسب باشد و کاملا زیر دست شما قرار بگیرد.

تبدیل سرفیس به لپتاپ

همچنین کیبور متصل به لپ تاپ آنقدر محکم و ایمن است که می‌توانید به راحتی لپ تاپ را از کیبورد آویزان کنید!! از طرف دیگر آنقدر انعطاف پذیر است که با یک حرکت کوچک از سرفیس جدا می‌شود. این قابلیت را می‌توان یک ویژگی خارق العاده و منحصر به فرد برای لپ تاپ به شمار آورد.

نکته قابل توجه در مورد کیبور سرفیس این است که تمام کیبوردها دارای نور پس زمینه برای کارکردن در محیط‌های تاریک می‌باشند.

هزینه خرید

شاید بتوان گفت تنها مزیت لپ‌تاپ بر سرفیس پایین تر بودن هزینه خرید آن است. هرچند که با توجه به امکاناتی که سرفیس در اختیار کاربر قرار می‌دهد، ارزش خرید نسبت به قیمت را دارد. در واقع می‌توان  بالاتر بودن هزینه خرید سرفیس را به علت کیفیت نرم افزار، سخت افزار و امکاناتی  که در اختیار کاربر قرار میدهد، دانست.

سخن پایانی

تمام مزیت‌هایی که مورد بررسی قرار گرفت سبب شده‌اند که دستگاه‌های Surface به معنای واقعی به یک کامپیوتر فوق پیشرفته تبدیل شوند که کلیه امکانات لپ‌تاپ را به شیوه جدیدتری به ما ارائه می‌دهند. واقعیت این است که با ورود سرفیس به دنیای فناوری، لپ تاپ ها دیگر در حال تبدیل شدن به کامپیوترهای رومیزی هستند!

یک دستگاه Surface به معنای واقعی در هرجایی می‌تواند همراه شما باشد و کلیه نیازهای شما به کامپیوتر واقعی را رفع نماید.

سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار بالا و نسل لپ‌تاپ‌ها به سرعت در حال تحول است. در شرایطی که مردم به لپ‌تاپ‎های موجود در بازار عادت کرده بودند، شرکت مایکروسافت با تولید Surface تحولی در دنیای کامپیوترها پدید آورد که برتریِ رقابت در این عرصه را برای همیشه از آن خود کند.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *