28 مارس, 2024
منافذ باز پوست

با منافذ باز پوست چه کنیم؟

مدت زمان مطالعه : 6 دقیقه

داشتن پوستی صاف و زیبا برای همه خانم ها خوشایند است. همانطور که می دانید برای مراقبت از پوست باید نکاتی را رعایت کنید و از محصولات اصل و با کیفیت استفاده کنید. باز بودن منافذ پوست یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. اگر شما هم با منافذ باز پوست خود مشکل دارید و راه‌های مختلفی را برای رها شدن از آن امتحان کرده‌اید، این مقاله را بخوانید تا با روش‌های جدید و مؤثر بستن منافذ پوست آشنا شوید. دلایل باز شدن منافذ پوست

اگر قسمت‌هایی از پوست شما پرتقالی باشد، حتما متوجه شده‌اید که این منافذ گاهی بازتر می‌شوند و بیشتر به چشم می‌آیند. از همه بدتر اینکه با آرایش هم نمی‌توان این منافذ باز را به خوبی پوشش داد. اما خبر خوب اینکه با انجام بعضی از روتین‌های پوستی و درمان های خانگی می‌توانید کاری کنید که منافذ باز کوچکتر شوند.

دلایل باز شدن منافذ پوست

دلایل مختلفی برای باز شدن منافذ پوست وجود دارد، مواردی مثل ژنتیک در این مورد اثر گذار هستند. همچنین بالا بودن استرس، آرایش بیش از حد، استفاده از محصولات آرایشی غیر استاندارد و تغییرات هورمونی از جمله مهمترین دلایل رایج باز شدن منافذ پوست هستند.

راهکارهای کوچک شدن منافذ باز پوست

توجه داشته باشید که وجود منافذ برای پوست مفید است‌. چراکه این دریچه های کوچک به پوست امکان نفس کشیدن می‌دهند و اگر بسته شوند ممکن است پوست شما جوش بزند. اما چون زیبایی پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهند، به دنبال راهکارهایی برای کوچک کردن منافذ باز هستیم، نه بستن کامل آن. در ادامه راهکارهای کوچکتر شدن منافذ پوست ارائه شده است.

1. روزانه دوبار صورت خود را بشوئید

اگر پوست شما چرب باشد، بیشتر از انواع دیگر پوست مستعد باز شدن منافذ است. پس لازم است پوست خود را روزانه دو مرتبه با شوینده مخصوص پوست بشوئید تا از هرگونه آلودگی پاک شود.

البته رعایت نکات زیر هنگام شستشوی پوست لازم است:

  • از آب ولرم و ملایم استفاده کنید. آب داغ علاوه بر اینکه پوست را آزار می‌دهد، باعث بازتر شدن منافذ پوست می‌شود.
  • صورت خود را به آرامی بشوئید. سفت کشیدن پوست می‌تواند آن را ملتهب کند و باعث بیشتر دیده شدنِ منافذ شود.
  • از یک شوینده ملایم استفاده کنید. اگر از شوینده‌های قوی استفاده نمایید، پوست شما خشک می‌شود و چربی بیشتری ترشح می‌کند که  بازتر شدن منافذ پوست را به دنبال دارد.
  • برای شستن پوست ترجیحاً از ژل شستشو یا فوم استفاده کنید.

2. از محصولات آرایشی ارگانیک استفاده کنید

محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک که بر پایه مواد طبیعی موجود در طبیعت ساخته می‌شوند، می‌توانند تاثیر مثبتی روی پوست داشته باشند. همانقدر که استفاده از مواد ارگانیک می‌تواند پوست را بهبود بخشد، استفاده مداوم از لوازم آرایش سنگین و غیر ارگانیک می‌تواند منافذ پوست را باز کرده و درمان را با مشکلاتی مواجه سازد.

لوازم آرایش ارگانیک

به یاد داشته باشید که استفاده مداوم از کرم پودر و کانسیلرهای سنگین، میتوانند منجر به باز شدن بیش از اندازه منافذ پوست شوند.

3. لایه برداری ملایم هفتگی را فراموش نکنید

لایه برداری کمک می‌کند آلودگی‌هایی مانند گرد و غبار، سلول های مُرده پوست و چربی اضافی از روی پوست پاک شوند. به این ترتیب منافذ پوست پاکسازی شده و کوچکتر می‌شوند. لایه برداری همچنین به تنظیم مقدار چربی روی پوست کمک می‌کند از این رو باعث کوچکتر شدن منافذ باز پوست می‌شود.

لایه برداری پوست

البته به یاد داشته باشید که بیش از دوبار در هفته اقدام به لایه برداری پوست نکنیدد چراکه لایه برداری بیش از اندازه، پوست را خشک می‌کند.

4. به طور مرتب از مرطوب کننده استفاده کنید

 کرم مرطوب کننده نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و شادابی پوست شما دارد. یکی از دلایل به وجود آمدن منافذ، خشک بودن پوست است. در شرایطی که پوست رطوبت خود را از دست بدهد و خشک شود، تلاش می‌کند که چربی بیشتری تولید کند و این باعث بازتر شدن منافذ پوست می‌شود.

پس لازم است به طور مرتب پوست خود را مرطوب کنید تا چربی اضافه تولید نکند. در این صورت علاوه بر اینکه پوست شاداب تری خواهید داشت، منافذ شما هم کوچکتر می‌شوند.

5. هر شب قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید

 پاک کردن آرایش از روی صورت قبل از خواب، اهمیت ویژه ای دارد. به یاد داشته باشید که خوابیدن با آرایش می‌تواند منافذ شما را بازتر کند چراکه مواد آرایشی باقی مانده بعلاوه سایر آلودگی های روی پوست، جلوی نفس کشیدن پوست را می‌گیرد. به این ترتیب منافذ پوست شما بازتر میشوند و به مرور زمان ظاهر بدی پیدا می‌کنند.

اگر زمان کافی برای شستشوی صورت قبل از خواب ندارید و یا خیلی خسته هستید، با استفاده از یک دستمال مرطوب، آرایش پوست خود را پاک کنید.

6. تعذیه مناسب داشته باشید

داشتن یک رژیم غذایی مناسب که شامل مواد غذایی سالم و انرژی زا باشد، می‌تواند در بهبود سلامت پوست کمک کند. استفاده بیش از حد از چربی ها و به ویژه مصرف فست فود منجر به تولید چربی اضافه در پوست می‌شود و باز شدن منافذ پوست و به وجود آمدن آکنه را به دنبال دارد. به یاد داشته باشید که مواد غذایی که مصرف میکنید، در پوست منعکس می‌شود.

7. به طور مرتب آب بنوشید

همانطور که گفتیم، یکی از دلایل باز شدن منافذ پوست، کمبود آب و رطوبت پوست است. در کنار استفاده از کرم‌ها و محصولات مرطوب کننده، در طول روز به طور مرتب آب بنوشید. نوشیدن آب نه تنها به دفع سموم بدن شما کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود منافذ پوست بسته شود و پوست یکدست و شادابی داشته باشید.

نوشیدن آب کافی

علاوه بر روش‌های گفته شده که در واقع روتین های پوستی هستند که باید به طور روزانه در برنامه خود قرار دهید، برخی ماسک‌های خانگی نیز وجود دارند که با استفاده مرتب از آنها میتوانید منافذ باز پوست را کنترل کنید. در ادامه این ماسک‌ها را معرفی می‌کنیم.

8. ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ یکی از منابع غنی آمینه اسید است که علاوه بر بستن منافذ باز، در جوان سازی پوست نیز بسیار مؤثر است. اگر سفیده یک تخم مرغ را از زرده جدا کرده و روی پوست صورت خود به طور کامل بگذارید، پوست را طور عمیق پاکسازی نموده و تمام ناخالصی ها و آلودگی ها را از بین میبرد. به این شکل از گسترش و باز شدن منافذ جلوگیری می‌نماید.

سفیده تخم مرغ برای بستن منافذ باز پوست

 

9. ماسک ژل آلوئه ورا

استفاده از ژل آلوئه ورا به عنوان یک منبع طبیعی برای آبرسانی به پوست میتواند به کوچک شدن منافذ باز پوست کمک کند. اشاره کردیم که کمبود رطوبت پوست از جمله دلایلی است که زمینه ساز به وجود آمدن منافذ در پوست میشود.

ماسک آلوئه و.را

پس از پوست به خوبی آبرسانی شود؛ میتواند به طور طبیعی از باز شدن و گسترش منافذ جلوگیری نماید. کافیست یک برگ گیاه آلوئه ورا تهیه کنید و ژل داخل آن را به صورت خود بزنید. این ژل پس از پنج دقیقه خشک میشود. سپس میتوانید آن را با آب سرد شستشو دهید.

آلوئه ورا علاوه بر این، خاصیت جوانسازی پوست را نیز دارد و چروک های ریز روی پوست را از بین میبرد.

10. ماسک‌های حاوی خاک رس

ماسک خاک رس یک لایه بردار از دل طبیعت است که به سرعت پوست شما را پاکسازی کرده و منافذ باز پوست را به طور چشم گیری کوچک می‌کند. به طوریکه با یک بار استفاده هم متوجه کوچک شدن منافذ می‌شوید.

کافیست یک لایه ضخیم از آن را روی پوست بزنید و بعد از 15 دقیقه با آب گرم شستشو دهید. استفاده منظم از این ماسک دوبار در هفته میتواند نتایج بسیار مفیدی روی کوچک شدن منافذ باز پوست داشته باشد.

راهکارهایی که در این مقاله به آنها اشاره شد، روش‌های خوبی برای کوچک کردن منافذ پوست هستند. با انجام روتین‌های پوستی و برخی ماسک های خانگی می‌توانید پوست شفاف، شاداب و زیبایی داشته باشید.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *