19 آوریل, 2024

نکات گام به گام نحوه تمیز کردن کفش‌ سفید

مدت زمان مطالعه : 6 دقیقه

کفش سفید یکی از همه ‌کاره‌ترین اجزای جدای نشدنی کمد لباس همه زنان و مردان در تمام طول سال است. فرقی ندارد که قصد پوشیدن کت و شلوار دارید یا یک شلوار جین کلاسیک با تی‌شرت، در هر صورت کفش سفید قطعا جزء انتخاب‌های اول شما خواهد بود.

تنها مسئله‌ای که باعث می‌شود به هنگام ست کردن لباس با کفش سفید دچار سردرگمی و شک شویم. شستن کثیفی‌ها و لکه‌های زشت روی کفش‌ها بعد از یک پیاده‌روی لذت‌بخش است.

به هر حال این که انتظار داشته باشیم که کفش‌های سفید همیشه بدون لک و تمیز باقی بماند. شاید ایده جالبی در یک دنیای کامل و بی‌نقص باشد اما نه در دنیایی واقعی که ما در آن زندگی می‌کنیم.

پس به جای اینکه به فکر حذف کفش مورد علاقه‌تان از کمد لباس‎ها باشید بهتر است، نکات گام به گام نحوه تمیز کردن کفش‌های سفید را مطالعه کرده و با خیال راحت کفش‌های سفیدتان را با لباس‌های متنوع ست کنید.

چگونه کفش چرم سفید را تمیز کنیم

کفش چرم سفید

گردوخاک کفش را به‌آرامی و با حرکات رفت‌وبرگشت روی سطح کفش با برس نرم پاک کنید. بندهای کفش را درآورید. کفش‌ها را با پارچه‌ی مرطوب و کمی صابون و یا تمیز کننده‌های مخصوص چرم تمیز کنید. آنها را در اتاق خنکی بگذارید تا خشک شوند. در نهایت از براق‌کننده‌ مخصوص کفش چرم استفاده کنید. 

درصورتی که لکه‌ روغنی یا چرب روی کفش چرم‌ ریخته باشد، آن را با پودر جاذبی مثل پودر تالک بپوشانید. بعد از جذب شدن روغن طی دو الی سه ساعت آن را با برس از روی کفش تمیز کنید.

دقت کنید که کفش چرم را نزدیک منبع گرما قرار ندهید، تا باعث تغییر رنگ یا ترک‌خوردگی نشود.

چگونه کفش جیر سفید را تمیز کنیم

کفش جیر سفید

 

برس مخصوص جیر را از کفش‌فروشی‌ها یا مغازه‌های تعمیر کفش تهیه کنید و با آن کفش‌تان پاک کنید. کفش را به آرامی و با حرکات رفت‌وبرگشت برس بکشید. برای از بین بردن خراش و لکه‌های روی کفش از مداد پاک‌کن استفاده کنید. مراقب باشید که این کار در یک جهت انجام دهید تا به جیر آسیبی وارد نشود. مقدار کمی نشاسته‌ ذرت را به‌طور مستقیم روی لکه‌ها بمالید. بعد از ۲ تا ۳ ساعت با برس جیر چربی را پاک کنید. برای ضدآب ‌کردن جیر، از اسپری سیلیکون به یک اندازه روی تمام سطوح کفش استفاده کنید.

 

 

چگونه کفش اسپرت سفید را تمیز کنیم

آب و صابون؛ روش اول برای تمیز کردن کفش سفید

 

صابون و آب گرم را با هم ترکیب کنید. محلول تمیز کننده را خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. مسواک آغشته به مواد تمیز کننده را بر روی نواحی کفش بکشید. سپس با یک دستمال تمیز، رطوبت کفش‌ها را گرفته برای خشک شدن کامل، کفش‌ها را در گوشه‌ای از اتاق قرار دهید.

 

 

جوش شیرین و سرکه سفید؛ روش دوم برای تمیزکردن کفش سفید

 

یک قاشق غذاخوری آب گرم، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را با هم ترکیب کنید. تا زمانی که به ماده‌ای خمیری شکل برسید، مخلوط کردن را ادامه دهید. مقداری از خمیر را با استفاده از مسواک برداشته و بر نواحی لکه‌دار اعمال کنید. سپس مسواک را با حرکات دایره‌ای بر روی کفش بکشید. پس از اتمام کار، پارچه تمیز و آب گرم را بر روی کفش اعمال کنید تا خمیر جوش شیرین پاک شود. در نهایت کفش را به مدت سه تا چهار ساعت در گوشه‌ای از اتاق قرار دهید.

 

خمیر دندان؛ روش سوم برای تمیز کردن کفش سفید

 

 از یک خمیر دندان سفید و یک مسواک قدیمی استفاده کنید. خمیردندان را روی قسمت‌های کثیف کفش خود مالیده و حرکت‌های دایره‌ای بر روی لکه‌ها انجام دهید. سپس با استفاده از یک پارچه تمیز و آب گرم، خمیر باقی‌مانده از روی سطوح کفش را تمیز کنید.

 

مواد سفید کننده؛ روش چهارم برای تمیز کردن کفش سفید

کفش سفید اسپرت

برای تمیز کردن کفش سفید با ماده سفید کننده یک ظرف، آب، پارچه تمیز و مسواک آماده کنید، همچنین لازم است برای این کار در کنار پنجره باز قرار بگیرد تا بوی سفید کننده شما را اذیت نکند. یک فنجان سفید کننده را با پنج فنجان آب مخلوط کنید. مسواک آغشته به محلول سفید کننده را بر روی نواحی لکه‌دار کفش بکشید. سپس با پارچه تمیز و آب گرم سطوح کفش حاوی سفید کننده را تمیز کنید، در نهایت کفش‌ها را برای چند ساعت جهت خشک شدن در گوشه‌ای از خانه قرار دهید.

چگونه کفش سفید پارچه‌ای را تمیز کنیم

 کفش سفید پارچه‌ای

 

در ابتدا برای از بین بردن خاک و گل با استفاده از دستمال حوله‌ای کفش پارچه‌ای را تمیز کنید. یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با لیوان آب گرم مخلوط کنید. با یک مسواک قدیمی روی سطح کفش بمالید. سپس رطوبت و خیسی کفش را با یک دستمال حوله‌ای بگیرید تا لکه‌ای بر جای نماند. در نهایت کفش را زیر نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

 

 

 

چگونه کفش لژدار حصیری را تمیز کنیم

کفش لژدار حصیری

 

برای شستن این جنس از کفش‌ها بهتر است، ۴ لیوان آب گرم را با یک‌چهارم پیمانه سرکه سفید و یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید. سپس با استفاده از مسواک و یا دستمال بر روی سطح کفش بکشید. در نهایت دستمال خیس  و تمیز را برای آخرین بار روی سطح کفش بکشید و بگذارید طی چند ساعت کاملا خشک شود.

دقت کنید که به هنگام تمیز کردن لژ کفش‌های حصیری مسواک را در یک جهت حرکت دهید تا بافت حصیری آن از هم باز نشود.

 

چگونه بند کفش سفید را تمیز کنیم

شستشوی بند کفش با دست

بندها را از کفش بردارید. روشویی خود را با آب گرم پر کنید. محلول سفید کننده را به اندازه 3 قاشق غذاخوری به آب گرم اضافه کنید. سپس بند کفش‌ها را با انگشتان خود چنگ بزنید. در نهایت با آب ولرم شستشو داده، بگذارید بند کفش خشک شود.

توجه کنید که حتما قبل از شستشو بندها، دستشکش‌های لاستیکی برای محافظت از دستان خود در مقابل مواد سفید کننده استفاده کنید.

شستشوی بند کفش با ماشین لباسشویی

بند کفش‌هایتان را از کفش در بیاورید. آن ها را داخل کیسه‌ای شستشوی لباس مش قرار دهید. کیسه را به مدت 5 دقیقه داخل محلول سفید کننده خیس کنید. سپس از محلول سفید کننده خارج کرده با مواد شوینده مورد نظرتان در ماشین لباسشویی بشویید.

چگونه کف کفش سفید را تمیز کنیم

کف کفش سفید

 

برای تمیز کردن کف کفش‌هایتان بهتر است از ابر یا اسفنج استفاده کنید. به این صورت که ابر یا اسفنج را به آب و صابون آغشته کرده و قسمت‌های لاستیکی کفش را تمیز کنید. این عمل را چندین بار تکرار کنید تا کفش‌هایتان کاملا تمیز شود.

 

 

نکاتی برای نگهداری از کفش

برای از بین بردن لکه‌های زرد رنگ کفش سفید، از الکل یا آب‌اکسیژنه استفاده کنید.
برای از بین بردن لکه قیر یا چربی از روی سطح کفش سفید، از استون استفاده کنید.
تغییر رنگ کفش بعد از شست‌و‌شو با آب گرم طبیعی است. بعد از خشک شدن کفش برطرف میشود.
برای درخشندگی بیشتر کفش چرمی قبل از واکس زدن با مقداری وازلین کفش را چرب کرده، سپس واکس بزنید.
دقت کنید که هنگام استفاده از خمیر دندان برای تمیز کردن کفش حتما از خمیر دندان سفید استفاده کنید نه رنگی.
زمانی که کفش‌هایتان را شسته‌اید، به هیچ عنوان آن را کنار بخاری خشک نکنید. گرمای بخاری باعث سفیدک و شوره زدن کفش می‌شود.
اگر با لکه‌های زرد بسیار مقاوم در کفش سفید برخورد کردید. مقداری رنگ‌بر را با آب مخلوط کرده و به مدت چند دقیقه روی لکه قرار دهید. سپس با پارچه آن را پاک کنید.
به هنگام استفاده از سفید کننده دقت کنید که مواد کاملا رقیق شده باشد. به طور کلی هر قسمت سفید کننده را با 5 قسمت آب مخلوط کنید. به هنگام استفاده تمام اصول اولیه از جمله تهویه مطبوع و محافظت از چشم و پوست را رعایت کنید.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *