28 مارس, 2024
بازی فکری رکب

معرفی و اموزش بازی فکری رکب

مدت زمان مطالعه : 5 دقیقه

با شروع فصل تابستان، بازار گیم بردها یا همان بازی‌های روزمیزی حسابی داغ تر می‌شود. اگرچه که بازی‌های فکری در چند سال اخیر پای ثابت اکثر دورهمی‌های دوستانه به ویژه در میان جوانان شده، اما قبول کنید که سرگرم شدن از طریق بازی‌های فکری آن هم در روزهای طولانی و گرم تابستان چیز دیگریست.

به ویژه اگر برای بازی دسته جمعی یک کافه را انتخاب کنید، البته با رعایت پروتکل های بهداشتی. بازی فکری رکب، به عنوان یک بازی سرگرم کننده و هیجان انگیز، این روزها جای خود را در بین دوست داران بازی‌های فکری باز کرده است. از این رو تصمیم گرفتیم در این مطلب از مجله اینترنتی پاساژ به تحلیل این بازی خلاقانه بپردازیم.

اطلاعات کلی بازی

اگر بخواهم اطلاعات کلی بازی فکری رکب را در اختیار شما قرار دهم باید بگویم:

  • تعداد شرکت کنندگان: ۲ تا ۶ نفره (بهترین حالت ۴ یا ۵ نفره)
  • مدت زمان بازی: ۴۵ دقیقه
  • رده سنی: بالای ۱۴ سال
  • سبک بازی: استراتژیک
  • طبقه بندی: کارت بازی – قرون وسطایی – مذاکره
  • ۳۰ مهره بازیکنان در ۵ رنگ/110 کارت بازی،صفحه بازی/1 نشان جنگ /1 نشان صلح
بازی فکری رومیزی مدل رکب1

آموزش بازی فکری کارتی رکب

در زمان های قدیم قدرت پادشاهان از طریق میزان جنگ آوری و کشوری گشایی آنها مشخص میشد. چراکه کشورگشایی و توسعه قلمرو نیاز به هوش و زکاوت بالایی دارد. همین مساله، ایده شکل گیری بسیاری از بازی های فکری از جمله بازی فکری رکب است.

هدف این بازی که بین 2 تا 6 نفر انجام میشود، رقابت بر سر کشور گشایی و به دست آوردن قلمرو است. به این صورت که هر بازیکن بتواند در طول بازی 3 استان مجاور یا 5 استان غیرمجاور را تصاحب کند، برنده بازی خواهد شد. هر دور از بازی با مشخص کردن محل جنگ، آغاز میشود و در ادامه بازیکنان در طول بازی با کارت های مختلف، قدرت ارتش خود را افزایش بدهند.

برای شروع، نقشه بازی را در وسط میز قرار دهید و تمامی کارتهای بازی را بُر بزنید. سپس به هر بازیکن 10 کارت بدهید. بقیه کارت ها را نیز در وسط میز و کنار نقشه بگذارید.

در این مرحله لازم است هر بازیکن از میان 5 رنگ مهره موجود، یک رنگ را انتخاب کند و تمامی مهره های مربوط به آن رنگ را بردارد. بر اساس قوانین بازی، جوان ترین بازیکن، مهره سیاه که نشان جنگ است را بردارد و بازی با آغاز نماید.

خلاصه یک دور گیم پلی بازی فکری رکب

هر دور از بازی با انتخاب محل جنگ، شروع میشود. بازکنی که نشان جنگ را دارد، آن را در یک استان خالی ( استانی که هیچ مهره ای روی آن نباشد) میگذارد.

سپس رقابت آغاز می‌شود. در این مرحله بازیکنی که محل جنگ را انتخاب کرده بازی را آغاز کرده و بعد از آن در جهت عقربه‌های ساعت بازی ادامه پیدا می‌کند. هر بازیکن در نوبت خود باید یا کارت بازی کند و یا نوبتش را پاس بدهد.

اشاره کردیم که در این بازی، بازیکنان برای به دست آوردن استان ها با یکدیگر رقابت میکنند. در هر دور از بازی، دو نوع کارت سرباز یا کارت ویژه وجود دارد که در ادامه به توضیح این دو کارت میپردازیم. بازیکنان با در اختیار داشتن کارت های سربازان، قدرت ارتش خود را افزایش میدهند و یا میتوانند یا کرات های ویژه روند بازی را عوض نمایند.

در پایان هر دور از بازی، بازکنی که جمع امتیازاتش ارتش او از بقیه بیشتر باشد، جنگ را بُرده و مهره خود را در آن استان میگذارد. وقتی یک بازیکن بتواند 3 استان مجاور یا 5 استان غیر مجاور را در کل نقشه بازی به دست آورد، برنده بازی خواهد شد.

کارت‌های بازی رکب

در بازی فکری رکب رومیز، دو نوع کارت وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  •  کارت‌های سربازان

این کارت ها ارتش شما را تشکیل میدهد و با حاشیه زرد و یک عدد مشخص میشود. هر کارت سربازی که بازی شود، قدرت ارتش بازیکن را به مقدار عدد روی کارت افزایش خواهد داد. در پایان هر دور از بازی، اگر جمع اعداد روی کارت های شما از بقیه بیشتر باشد، میتوانید آن استان را تصرف کنید. اگر قدرت ارتش چند بازیکن با هم برابر باشد هیچکدام برنده جنگ نمی‌شوند.

کارت های بازی فکری رکب
  • کارت‌های ویژه

این کارت‌ها بر روند جنگ تاثیر خواهند گذاشت و با حاشیه بنفش مشخص می‌شوند. در ادامه قابلیت کارت‌های ویژه را بیان می‌کنیم.

ریش سفید (نشان تسبیح)

با بازی این کارت، بالاترین عدد بازی شده در بازی برای تمام بازیکنان می‌سوزد. سپس بازیکنی که ریش سفید بازی کرده باید نشان صلح را برداشته و آن را بر روی یک استان خالی بگذارد. این نشان تا دفعه بعدی که یک بازیکن ریش سفید بازی کند، روی نقشه باقی می‌ماند. ویژگی نشان صلح این است که نمی‌توان در استانی که نشان صلح دارد، جنگی شروع کرد.

مترسک (نشان کلاغ)

با این کارت می‌توانید یک کارت سرباز از ارتش خود را به دست تان برگردانید.

پرچم دار (نشان پرچم)

اگر کسی این کارت را بازی کند، جنگ بلافاصله تمام می‌شود و باید امتیاز شماری کرد تا برنده آن جنگ مشخص شود.

طبل زن (نشان شیپور)

کسی که این کارت را بازی می‌کند، قدرت ارتش او دو برابر می‌شود. یعنی جمع کارت‌های زرد او، دو برابر می‌شود.

نکته: در هر جنگ تنها یک کارت طبل زن بر ارتش هر بازیکن تاثیر می‌گذارد. البته بیشتر از یک طبل زن می‌توان بازی کرد ولی هیچ تاثیری ندارد.

زمستان و بهار (نشان برف و گل)

کارت‌های زمستان و بهار پس از بازی بر روی صفحه بازی تا پایان جنگ قرار می‌گیرند و تنها زمانی وضعیت آن تغییر می‌کند که یک کارت فصل دیگر بر روی آن بازی شود.

زمانی که کارت زمستان بازی شود، عدد کارت‌های سرباز (زرد) تمام بازیکنان برابر با ۱ می‌شود. تاثیر زمستان تا وقتی رو است، پابرجاست.

زمانی که کارت بهار بازی می‌شود، بالاترین کارت بازی شده روی میز تا زمانی که بهار رو باشد، به عدد ارتش او ۳ واحد اضافه می‌شود.

شیرزن (عدد ۱)

بیشترین کسی که کارت شیرزن در ارتش خود دارد، محل جنگ بعدی را مشخص می‌کند. هر کارت شیرزن به خودی خود ۱ امتیاز به ارتش شما اضافه می‌کند و سایر کارت‌های بنفش بر روی آن تاثیری ندارند.

شیردخت (عدد ۱۰)

این کارت ۱۰ واحد به ارتش شما اضافه می‌کند و هیچ کارت بنفش دیگری نمی‌تواند بر روی آن تاثیر بگذارد.

پایان بازی فکری رکب

بازی زمانی تمام میشود که یکی از بازیکنان بتواند 3 استان مجاور یا 5 استان غیر مجاور را از آن خود کند. در شرایطی ممکن است بازی به مرحله‌ای برسد که هیچ استان خالی برای جنگ باقی نمانده باشد، در این شرایط بازی به پایان رسیده و بازیکنی که بیشترین استان را دارد، برنده است. در صورت تساوی، بازیکنانی که مساوی هستند با هم برنده بازی می‌شوند.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *