25 آوریل, 2024
کفش مناسب ورزش

مهمترین ویژگی های کفش ورزشی مناسب

مدت زمان مطالعه : 5 دقیقه

پوشیدن کفش ورزشی مناسب میتواند عملکرد فرد را در هنگام ورزش چندین برابر بهبود دهد و از همه مهمتر از بروز آسیب های احتمالی هنگام ورزش کردنن جلوگیری نماید. فعالیت های ورزشی مثل دویدن و پریدن در برخی موارد فشار زیادی را روی پا وارد میکنند. فشاری که در حدود سه تا پنج برابر وزن بدن است! در چنین شرایطی اگر کفش شما مناسب نباشد، صدمات جبران ناپذیری به مچ پایتان وارد میشود.

اگر اهل ورزش هستید و فعالیت های ورزشی روزانه دارید، برای دانستن مهمترین ویژگی های کفش ورزشی مناسب تا پایان این یادداشت با مجله اینترنتی پاساژ همراه باشید.

نکاتی کلی برای خرید کفش ورزشی مناسب

کفش های ورزشی متناسب با فعالیت های ورزشی متنوعی تولید میشوند. اگر رشته ورزشی خاصی را دنبال میکنید بهتر است کفش ورزشی مناسب آن را تهیه نمایید. به عنوان مثال کفش مناسب برای فوتسال با کفش دویدن و کفش بسکتبال تفاوت دارد و هریک از این کفش ها، ویژگی های خاص خود را دارند.

اما اگر در طول هفته در فعالیت های ورزشی متنوعی شرکت میکنید و ورزش را بیشتر به عنوان سرگرمی دنبال میکنید، میتوانید یک کفش ورزشی چند منظوره تهیه نمایید. به طور کلی برای خرید کفش ورزشی مناسب، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • اگر برایتان مقدور است برای خرید کفش ورزشی مناسب، به فروشگاهی مراجعه نمایید که محصولات مخصوص رشته ورزشی مورد نظر شما را داشته باشد. مثلاً اگر دونده هستید، به فروشگاهی بروید که محصولات مختص دوندگان تولید میکند.
  • شاید برایتان جالب باشد که بدانید سایز پاها در طول روز تغییر میکند. به همین دلیل عصرها بهترین موقع برای خرید کفش است. پیشنهاد میشود خرید کفش را بعد از تمرین یا در انتهای روز که پا به سایز واقعی خود رسیده است انجام دهید.
  • موقع خرید کفش، جورابی را بپوشید که معمولاً آن را هنگام ورزش میپوشید. چراکه اگر جوراب ورزشی شما کمی ضخیم باشد، میتواند در انتخاب شمارهع کفش تاثیر داشته باشد. در این صورت اطمینان دارید که کفش ورزشی که انتخاب کرده اید، دقیقا اندازه پایتان است.
  • به قسمت پاشنه کفش به خوبی دقت کنید و مطمون شوید بخش پاشنه کفش، به خوبی پاشنه پای شما را نگه میدارد. در این صورت هنگام ورزش پایداری بیشتری دارید.
  • ناحیه پنجه پا، باید فضای کافی را داشته باشد تا بتوانید به راحتی انگشتان پای خود را در آن تکان دهید. به یاد داشته باشید که انگشتان و قسمت پنجه پای شما نباید در کفش ورزشی تحت فشار زیادی قرار بگیرد.
  • موقع خرید کفش ورزشی، داخل فروشگاه حتما با آن روی سطوح مختلف (فرش، سرامیک و …) چند قدم راه بروید تا از راحت بودن آن در شرایط مختلف مطمئن شوید.
  • در زمان خرید، بند کفش های مورد نظرتان را سفت کنید تا پاها از قسمت مچ به پایین به طور کامل در کفش فیکس شوند. آن زمان اگر به طور کامل احساس راحتی داشتید، کفش را بخرید.
  • برای تصمیم گیری در مورد خرید فقط به پوشیدن کفش پای راست اکتفا نکنید، بلکه هر دو کفش پای چپ و راست را بپوشید تا از مناسب بودن سایز آن ها مطمئن شوید.

نکاتی که گفته شد باید به طور کلی در خرید کفش در نظر بگیرید. اما همانطور که اشاره کردیم، کفش مخصوص به هر رشته ورزشی نیز ویژگی های خاص خودش را دارد که دانستن آن ها، خرید شما را مطمئن تر میکند.  

کفش ورزشی مناسب برای دویدن

از آنجایی که دویدن مادرِ تمام ورزش ها است و یک رشته ورزشی محسوب میشود، بخش زیادی از تحقیقات برندهای معتبر تولید کننده کفش، در مورد بهبود کفش های مخصوص دویدن بوده است. نتایج این تحقیقات، نشان داده است که کفش مخصوص دویدن باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

وزن کفش بسیار سبک باشد تا سرعت دویدن را کاهش ندهد. رویه کفش کاملاً پوشیده باشد تا در صورت زمین خوردن یا برخورد با موانع، دوندهه دچار آسیب دیدگی نشود. فوم موجود بین رویه و کفی کفش، کاملاً نرم باشد تا فشار بیشتری را جذب کند.

کفش دومیدانی

کفش مناسب پیاده روی

کفش پیاده روی

پاشنه کفش پیاده روی باید حداقل 1.5 سانتی متر لژ داشته باشد.

این لژ کمک میکند ضرباتی که در هنگام پیاده روی تند از پاشنه به پنجه منتقل میشود، کاهش پیدا کند.

رویه کفش پیاده روی نباید نازک باشد و کفش باید به طور کامل مچ پا را پوشش دهد.

کفش مناسب کوهنوردی

از آنجاییکه کفش کوهنوردی در فصل های مختلف پوشیده میشود، باید از چند ویژگی مهم برخوردار باشد. اول از همه این کفش باید ضد آب باشد چراکه معمولا ارتفاعات، در زمستان و تابستان پوشیده از برف است.

نکته دوم این است که کفش کوه، باید آج داشته باشد تا بتواند در مسیرهای شیبدار، تعادل شما را حفظ کند و لیز نخورد.

نکته آخر سبک بودن کفش کوه است. مطمئن باشید که کفش سنگین در مسیرهای طولانی شما را اذیت میکند.

کفش کوهنوردی

کفش مناسب تنیس

تنیس ورزش پر تحرکی است که وابستگی زیادی به پاها و دویدن در جهات مختلف دارد. به همین دلیل برای بازی تنیس مخصوصا به صورت حرفه ای، نیاز به کفش مخصوص تنیس دارید.

کفش های مخصوص تنیس با طراحی خاص در قسمت کف برای ایجاد بیشترین سطح اصطکاک با زمین و برقراری تعادل بازیکن در حرکات تند و ایست و حرکت های ناگهانی، شرایط مناسب برای بازیکن را در زمین های مختلفی مانند خاک، هارد و چمن ایجاد میکند.

همچنین آیتم های دیگری چون بدنه بسیار بادوام از دیگر ویژگی های این کفش ها محسوب میشود تا در مقابل فشار های ناشی از استارت های ناگهانی و ساییدگی و خم شدگی ها مقاومت بالایی نشان دهد.

کفش تنیس

کفش مناسب ورزش‌های سالنی

کفش مناسب ورزش های سالنی مانند والیبال و بسکتبال باید با دقت بسیار بالایی خریداری شود. چراکه در این ورزش ها، بدن و به ویژه پای ورزشکاران به شدت در معرض فشار و حرکات غیر معمول و پیش بینی نشده قرار میگیرد.

مهمترین ویژگی در کفش ورزش های سالنی، تخت بودن کف کفش است. لایه زیرین این کفش ها سفت و محکم است و در قسمت لایه بیرونی معمولاً از جنس چرم استفاده میشود.

کفش ورزشهای سالنی
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *