19 آوریل, 2024
مچ بند هوشمند یا ساعت هوشمند

مچ بند هوشمند یا ساعت هوشمند، کدام یکی برای من بهتر است؟

مدت زمان مطالعه : 5 دقیقه

اگر اهل تکنولوژی هستید و به گجت های هوشمند علاقه دارید، قطعا به خرید مچ بند هوشمند هم فکر کرده اید! اما شاید با خودتان بگوئید مچ بند هوشمند یا ساعت هوشمند، خرید کدامیک برای من بهتر است؟! پرسیدن این سوال کاملاً منطقی است چراکه این دو گجت بی شباهت نیستند. مطلب این پست برای تصمیم گیری بین ساعت و مچ بند هوشمند به شما کمک میکند. برای دانستن جواب سوالاتان پیشنهاد میکنم تا انتهای این نوشته با مجله اینترنتی پاساژ همراه باشید.

مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند در یک نگاه

هرچند مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند در نگاه اول بسیار شبیه هم هستند و ویژگی های مشترک زیادی دارند، اما از دیدگاه تکنولوژی با هم تفاوت هایی دارند. پس اگر بخواهید بین این دو گجت، یکی را انتخاب کنید، بهتر است مشخصات فنی هریک را بدانید و نگاه مختصری به عملکرد کلی هر دو گجت داشته باشید.

مچ بند هوشمند

گجت یا ابزارکی برای پایش فعالیت‌های بدنی است که به‌واسطه حسگرهای پیشرفته از قابلیت‌هایی نظیر شمارش قدم‌های پیموده‌شده، اندازه‌گیری ضربان قلب، محاسبه کالری سوزانده‌شده، پایش خواب و بسیاری قابلیت‌های سلامت‌محور دیگر برخوردار است.

 برخی مچ بندهای هوشمند زمان را هم نشان می‌دهند و درضمن از قابلیت اتصال به گوشی برخوردارند تا بتوانید نتایج ارزیابی‌ها را روی اپلیکیشن موبایل نیز دنبال کنید.

یا اگر برفرض تماس یا پیامکی روی گوشی دریافت کردید، می‌توانید از طریق مچ بند هوشمندتان هم مطلع شوید.

مچ بند هوشمند

ساعت هوشمند

برخلاف ساعت‌های معمولی صرفا برای نشان‌دادن زمان نیست. ساعت‌های هوشمند با اتصال به گوشی قادرند به‌دنبال هر تماس یا پیامکی با نمایش نوتیفیکیشن باخبرتان کنند.

یا برای مثال می‌توانید به عکس‌ها و آهنگ‌های ذخیره‌شده روی گوشی از طریق ساعت هوشمندتان دسترسی پیدا کنید.

البته ساعت‌های هوشمند برای همه قابلیت‌هایشان به اتصال به گوشی متکی نیستند. بعضی مدل‌های ساعت هوشمند آن‌قدری پیشرفته‌اند که خودشان سیم‌کارت می‌خورند.

یعنی می‌توانید با ساعت هوشمندتان تماس تلفنی برقرار کنید. ساعت‌های هوشمند حتی در اکثر مدل‌ها از برخی قابلیت‌های خاص مچ بندهای هوشمند هم برخوردارند.

مچ بند هوشمند یا ساعت هوشمند کدام گران‌تر است؟

قیمت این دو گجت در هر برند و مدلی متفاوت است. درکل هر دوی این گجت ها هم در مدل های لاکچری با قیمت های آنچنانی تولید میشوند. هم مدل های معمولی تر با قیمت های مناسب. این موضوع به سلیقه و بودجه مورد نظر شما بستگی دارد. اما به یاد داشته باشید که از بین مدل‌های قیمت‌پایین هم میتوانید گزینه‌های خوبی برای انتخاب داشته باشید.

درمجموع برای خرید مچ بند هوشمند یا ساعت هوشمند هرچه بودجه بیشتری اختصاص دهید، قابلیت‌های جانبی بیشتری نصیب‌تان خواهد شد. درمورد ساعت‌های هوشمند عواملی از قبیل جنس بدنه یا استایل بند به‌تنهایی می‌توانند قیمت را جابه‌جا کنند. اما مچ‌بندهای سلامتی چون معمولا در حد و اندازه ساعت‌های هوشمند شیک و خوش‌استایل نیستند، در بسیاری از مدل‌ها با قیمت‌های نسبتا پایین‌تری قابل‌خریدند.

نکته قابل توجه دیگر اینکه قیمت بالاتر لزوماً همیشه دلیل بر کیفیت بالاتر نیست. مشاهده شده که برخی از ساعت‌ها و مچ بندهای هوشمندِ قیمت پایین از لحاظ کیفیت، کارایی و دقت از مدل‌های قیمت‌بالا سرتر بوده‌اند. پس برای خرید صرفا قیمت را ملاک ارزیابی کیفی قرار ندهید.

مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند چه شباهت هایی دارند؟

همانطور که اشاره کردیم، مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند بی‌شباهت نیستند. همین شباهت‌ها شاید تصمیم گیری را برای شما کمی سخت کند. مهم‌ترین شباهت‌های این دو گجت عبارت‌اند از:

  • طراحی و استایل: هم مچ بندهای هوشمند و هم ساعت‌های هوشمند دور مچ بسته می‌شوند و بسیاری اوقات در نگاه اول یک‌شکل به‌نظر می‌رسند.
  • شباهت‌های عملکردی: هر دوی اینها می‌توانند از کارکردهای مشترکی برخوردار باشند. برای مثال برخی کارکردهای خاص مچ بندهای هوشمند ازجمله پایش ضربان قلب، محاسبه کالری سوزانده‌شده یا ردیابی وضعیت خواب توسط ساعت‌های هوشمند هم امکان‌پذیر است. یا مثلا در هم مچ بندهای هوشمند و هم ساعت‌های هوشمند شاهد وجود ابزارهای پیشرفته موقعیت‌یابی برای ردیابی مسیر و جمع‌آوری داده‌های مکانی هستیم. 
انتخاب مچ بند هوشمند یا ساعت هوشمند

با مشاهده این قبیل شباهت‌های ظاهری و عملکری شاید متقاعد شوید که به‌جای خرید مچ بند هوشمند با صرف بودجه بیشتر حداقل یک ساعت هوشمند بخرید تا علاوه‌ بر قابلیت‌های سلامت‌محور از قابلیت‌های ارتباطی دیگری هم برخوردار شوید. اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که تفاوت‌های این دو گجت را هم مدنظر داشته باشید و بعد تصمیم بگیرید.

تفاوت های مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند

مچ بندهای هوشمند و ساعت‌های هوشمند باوجود شباهت‌های ظاهری و عملکردی، تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای هم دارند. مهم‌ترین تفاوت این دو گجت را می‌توان در ماهیت عملکردشان دانست. مچ بندهای هوشمند به‌طور خاص برای جمع‌آوری و آنالیز داده‌های سلامت محور و ساعت‌های هوشمند به‌طور خاص برای پاسخ‌گویی به نیازهای ارتباطی طراحی و ساخته شده‌اند.

ساعت هوشمند یا مچ بند هوشمند؟
  • تفاوت‌های عملکردی: عملکرد شاخص ساعت‌های هوشمند تسهیل ارتباطات است. با ساعت هوشمند می‌توانید اینباکس پیامک یا ایمیل‌تان را چک کنید یا حداقل با نمایش نوتیفیکیشن از دریافت پیامک یا ایمیل جدید در اینباکس‌تان مطلع شوید. با ساعت‌های هوشمند سیم‌کارت‌خور حتی می‌توانید تماس تلفنی برقرار کنید. همان طور که گفتیم، ساعت‌های هوشمند هم از قابلیت‌های سلامت‌محور برخوردارند. با این تفاوت که در ساعت‌های هوشمند قابلیت‌های سلامت‌محور تمرکز اصلی نیستند. بلکه محوریت با قابلیت‌های ارتباطی است. اما در مچ بندهای هوشمند قابلیت‌های سلامت‌محورند که در اولویت واقع شده‌اند. مچ بندهای هوشمند در قابلیت‌هایی که برای پایش فعالیت‌های بدنی است بعضا از ساعت‌های هوشمند پیشرفته‌ترند. در برخی برندهای مچ بند هوشمند مثل گارمین شاهد استفاده از سیستم‌های موقعیت‌یاب پیشرفته‌ای هستیم که نظیرش را معمولا در ساعت‌های هوشمند نمی‌بینیم.
  • طراحی و استایل: علاوه بر اینها مچ بند هوشمند و ساعت هوشمند از لحاظ تنوع طراحی و استایل هم تا حدی متفاوت‌اند. ساعت‌های هوشمند در انواع اندازه‌ها و با سبک‌های مختلف طراحی موجودند. ساعت‌های هوشمند تنها به استایل مدرن محدود نمی‌شوند. حتی مدل‌هایی هم داریم که باوجود امکانات هوشمند در ظاهر به ساعت‌های کلاسیک می‌مانند. اما مچ بندهای هوشمند از لحاظ تنوع طراحی و استایل تنوع کمتری دارند. اغلب‌شان باریک‌ طراحی می‌شوند تا برای استفاده طولانی‌مدت حین فعالیت‌های بدنی راحت باشند.

بالاخره کدام یکی را بخرم؟!

بهره‌مندی از کدام قابلیت‌های این دو گجت برایتان در اولویت است؟ اگر به این سوال بتوانید پاسخ بدهید، انتخاب خیلی سخت نیست.

اگر به گجتی برای پوشیدن حین ورزش نیاز دارید که به‌طور خاص روی فعالیت‌های بدنی شما نظارت داشته باشید، پس مچ بند هوشمند بخرید. اما اگر به‌دنبال راه راحت‌تری برای استفاده از امکانات ارتباطی گوشی موبایل‌تان می‌گردید، ساعت هوشمند بیشتر به کارتان خواهد آمد.

اگر هیچ‌ قابلیت خاصی برایتان مطرح نیست و صرفا به‌دنبال گجتی پوشیدنی برای خوش‌استایلی هستید، خرید ساعت هوشمند را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در بین ساعت‌های هوشمند جدید می‌توانید مدل‌هایی پیدا کنید که برای پوشش‌های رسمی هم مناسب‌اند. پس نیازتان را مبنای انتخاب قرار دهید.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *