29 مارس, 2024

آنچه که در مورد کرم های ضدآفتاب نمی دانید!

مدت زمان مطالعه : 10 دقیقه

پوست به عنوان یک عضو ظریف و حساس در تمامی فصول و تحت هر شرایطی در معرض اشعه خطرناک خورشید آسیب می بیند و از همان دوران کودکی نیاز به توجه و مراقب‌های ویژه دارد. متخصصان برای پایین آوردن درصد آسیب معمولا توصیه می‌کنند؛ نه فقط در تابستان بلکه کل سال حتما در هنگام خروج از خانه و چه در محیط سربسته از کرم‌های ضدآفتاب برای در امان بودن از اشعه خورشید استفاده کنیم.

هرچند استفاده از کرم ضدآفتاب به تنهایی توانایی جلوگیری از خطرات را ندارد و از طرفی با استفاده از کرم ضدآفتاب به امید معجزه بودن یک اشتباه محض است. اما این به معنی بی‌اهمیتی جلوه دادن قابلیت‌های ضدآفتاب نیست، استفاده از ضدآفتاب به صورت مداوم و روزانه می‌تواند تا حدودی میزان آسیب ها را کاهش دهد. هرچند باید در کنار آن سایر اقدامات را هم انجام داد.

بسیاری‌ها هستند که پس از دوره‌ای مصرف احساس می‌کنند، کرم ضدآفتاب در طول استفاده هیچ تاثیری نداشته و دست از مصرف برمی‌دارند. اما نکته اینجا است که تاثیرات استفاده از کرم ضدآفتاب در طولانی مدت دیده خواهد شد، ممکن هست هنوزم هم جوش و لک و مشکلاتی دیگری پوستی داشته باشید اما بدون شک در صورت عدم استفاده از ضدآفتاب به مرور زمان مشکلات چندین برابر خواهند شد.

به نقل از www.dermstore.com

برخی از افراد ممکن است فقط برای استفاده روزمره به آن نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر به دنبال محافظت در برابر آب یا ضد عرق هستند. نوع پوست شما نیز ممکن است به تعیین بهترین گزینه کمک کند.

کرم‌های ضدآفتاب تاثیری زیادی در جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست، آفتاب سوختگی و پیری زودرس دارند، و قادر است رطوبت پوست را حفظ کند و اشعه‌های خطرناک UVA و UVB را دفع کند هر چند باید توجه کرد که کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی با ترکیباتی چون: تتراسایکلین داروهای سولفا، فنوتیازون‌ها می‌توانند عوارض جانبی و مشکلات زیادی را برای ما فراهم کنند. و همچنین هر ضدآفتابی برای هر پوستی مناسب نیست و باید با توجه به جنس و نوع پوست، سن و… ضدآفتاب تهیه شود.

سن اطفال 12 – 30 30 – 40 50 به بالا
نوع ضدآفتاب ضدآفتاب مخصوص اطفال ضدآفتاب فاقد چربی ضد آفتاب مخصوص پوستهای نرمال ضدآفتاب مخصوص پوستهای خشک

 

دلایل استفاده از کرم ضدآفتاب

محافظ از اشعه ماوراءبنفش مضر

لایه اوزون روز به روز در حال تضعیف شدن است، در نتیجه همه ما در معرض شدید اشعه‌های خطرناک نور خورشید هستیم. در مقابل به میزان قابل توجهی هم باید ویتامین D بدن را تامین کنیم. در نتیجه به نور خورشید بدون اشعه خطرناک نیاز داریم. ضدآفتاب دقیقا نقش فیلترینگ را برای ما دارد؛ به این معنا که ویتامین مورد نیاز را به مقدار لازم وارد بدن کرده و مانع ورود اشعه‌های مضر به بدن می‌شود و از ایجاد اختلالات پوستی جلوگیری می‌کنند.

جلوگیری از پیری زودرس

کرم‌های ضد آفتاب پوست را در مقابل ضخیم و چرمی شدن ظاهر پوست، تغییر رنگ و کاهش کلاژن که به شکل خط و چین و چروک و خطوط نامتقارن و متقارن و پیری زودرس روی پوست ظاهر می‌شود، محافظت می‌کند. مطالعات نشان داده است افراد زیر ۵۵ سال  که از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند، علائم پیری و چروک در پوست آنها ۲۴ درصد کمتر از افرادی است که از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

کرم ضدآفتاب در عین حال که برای زیبایی و فواید بهداشتی استفاده می‌شود مزیت‌های دیگری نیز دارد از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست (ملانوم). بنابراین توصیه می‌شود در تمام طول روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. مطالعات نشان داده است این نوع از سرطان پوست برای زنان در رنج سنی 20 سال بسیار تهدید کننده است. هر چند شواهد بسیار کمی هم از تأثیر کرم‌های ضدآفتاب در جلوگیری از سرطان سلول پایه‌ای وجود دارد.

جلوگیری از برنزه کردن

افرادی که برای برنزه کردن زیر نور خورشید می‌خوابند، باید دقت کنند که به صورت مستقیم در معرض تابش مستقیم نور ماوراء بنفش خورشید هستند، بنابراین حتما از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کرده و  به آن اجازه دهید از شما و پوستتان در مقابل نور UV محافظت کند.

بهبود در سلامت پوست

کرم‌های ضدآفتاب با پروتئین‌های ضروری چون کلاژن، کراتین و الاستین که برای داشتن پوستی صاف و سالم ضروری هستند، در مقابل نور مضر خورشید محافظت می‌شوند. مطمئن شوید کرم ضدآفتابتان حاوی اکسید تیتانیوم باشد. این عنصر مزایای خوبی را به پوست می‌دهد.

روش صحیح استفاده از ضدآفتاب

  • فراموش نکنید ضدآفتاب فقط برای روزهای آفتابی نیست. در هر شرایطی چه هوای ابری و برفی و چه بارانی، حتی زیر سقف، باید روزانه به صورت مدام هر 4 ساعت یکبار استفاده شود.
  • ضد آفتاب‌هایی چون اسید آمینوبنزوئیک، لیسادیمات، پادیمات و روکسادیمات را برای جذب بهتر، 1 ساعت و دیگر ضد آفتاب‌ها را ۱۵ الی ۳۰ دقیقه؛ قبل از خروج از خانه استفاده کنید.
  • یک لایه نازک از کرم را روی پوست و قسمتی‌هایی از بدن که در معرض نور خورشید هستند چون گوش، کل صورت، پشت گردن و روی دست پخش کرده، کاملا ماساژ دهید تا به خوبی جذب پوست شود.
  • کرم ضدآفتاب به عنوان مهم‌ترین مرحله از مراقبت از پوشت شما هست. بنابراین سعی کنید دیگر مراقبت‌هایی پوستی چون آبرسان و یا مرطوب کننده ای که استفاده می‌کنید زیر لایه ضدآفتاب قرار گیرد.
  • اگر در شرایطی قرار می‌گیرید که صورتتان خیس می‌شود به طور مثال: بعد از شنا کردن و یا عرق کردن، و یا بیرون از خانه در معرض نور شدید و مستقیم خورشید قرار می‌گیرید هر 80 دقیقه کرم ضدآفتاب خود را تمدید کنید.
  • دقت کنید ضدآفتاب با چشم‌هایتان تماس پیدا نکند.
  • پنکک را جایگزین ضدآفتاب روزانه خود نکنید.

نکاتی که هنگام استفاده از ضدآفتاب باید توجه کرد

  • برای اطمینان از سلامت پوستتان بهتر است از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید.
  • همیشه لیست مواد تشکیل‌دهنده را بخوانید و مطمئن شوید که کرم ضد آفتاب شما حاوی مواد زیر باشند:

– دی‌اکسید تیتانیوم

– اکتیل متوقف‌کننده (OMC)

– پارسول و Avobenzone

– اکسید روی

  • کرم‌هایی که حاوی کمدوژنیک و آلرژیک هستند استفاده کنید. این کرم‌ها در مقابل اشعه نور فرابنفش هر دو نوع A , B از پوست شما در مقابل آفتاب سوختگی، آکنه و دیگر معایب پوستی که در اثر تابش مستقیم نور خورشید است، محافظت می‌کند.
  • کرم ضدآفتابی که حداکثر SPF ۳۰ یا بالاتر به همراه دارد استفاده کنید. این مدل از کرم‌ها؛ با جذب و منعکس کردن اشعه خورشید، باعث جلوگیری از آسیب‌رسانی به پوست می‌شود.
  • افرادی که پوست چرب دارند از ضدآفتاب سبک و فاقد چربی (oil free) استفاده کنید.
  • افرادی با پوست حساس باید ضدآفتاب به عبارت ضد حساسیت (Hypoallergenic) استفاده کنند.
  • فرادی که منافذ پوستشان بسته بوده و جوش دارند از ضدآفتاب‌های فاقد مواد کومدوژن (non-comedogenic) استفاده کنند.
  • افرادی که رنگ پوست تیره دارند بهتر است از ضدآفتاب‌های شیمیایی انتخاب کنند تا روی پوستشان نماسد و حالت گچ مانند به خود نگیرد.
  • برای اطمینان از سازگاری پوستتان با کرم ضدآفتاب پیش از استفاده، تست حساسیت انجام دهید.
  • قبل استفاده از کرم ضدآفتاب، از تاریخ انقضای آن مطمئن شوید، ممکن است ضدآفتاب به مرور زمان فاسد شده و یا زمینه رشد باکتری را فراهم کرده باشد.
  • هنگام خرید کرم ضدآفتاب، به دنبال برندی بگردید که کلمه‌های Broad Spectrum (طیف وسیع) روی بسته‌بندی یا بدنه‌ ضدآفتاب درج شده باشد. این عبارات نشان‌دهنده‌ آن است که آن کرم از پوست در برابر هر دو اشعه می تواند محافظت کند.
  • بین قدرت اثر ضدآفتاب رنگی و ساده هیچ تفاوتی وجود ندارد و این رنگدانه‌ها، فقط برای جلب توجه و زیباتر جلوه دادن پوست اضافه می شود.

عوارض جانبی ضدآفتاب

واکنش‌های آلرژیک

کرم‌های ضدآفتاب با داشتن موادشیمیایی باعث ایجاد مشکلاتی از جمله تحریک پوست، قرمزی، تورم، تحریک و خارش می‌شود. افرادی که به موادشیمیایی به نام PABA که معمولا درون کرم‌های ضد آفتاب و عطر‌ها به طور گسترده استفاده می‌شود، واکنش آلرژیک دارند؛ توصیه می‌شود از کرم‌هایی که برچسب hypoallergenic دارند استفاده کنند. در اکثر مواقع کرم‌های ضد آفتاب که حاوی PABA نیستند برچسب‌گذاری می‌شوند.

بدتر شدن شدت آکنه

برخی از محصولات کرم ضدآفتاب باعث ایجاد اثرات جانبی بد، برای پوست‌هایی که دارای مشکل آکنه هستند می‌شود. بهتر است از کرم‌های ضدآفتاب غیر روغنی استفاده کنید.

خارش و سوزش در چشم‌ها

مراقب باشید ضدآفتاب با چشم‌هایتان برخورد نداشته باشد. باعث سوزش و درد چشم شده و روی بینایی تاثیر می‌گذارند. در صورت برخورد با آب سرد فراوان شسته و به پزشک مراجعه کنید.

امکان ابتلا به سرطان پستان

کرم ضدآفتاب حاوی موادتشکیل‌دهنده‌ای است که می‌توانند بر سلول‌های سرطانی پستان اثرات استروژن داشته باشد. برخی از کرم‌های ضد آفتاب نیز می‌توانند بر میزان استروژن خون تأثیر بگذارند.

احساس درد در مناطق مودار بدن

به جهت متنوع بودن مدل‌های کرم ضدآفتاب از اسپری، ژل، پماد، لوسیون گرفته تا کرم و موم در مقابل هر کدام عوارضی نیز به همراه دارند. به طور مثال: ژل‌ها برای مناطق مودار بدن مانند سینه مردان و یا پوست سر می‌تواند در بعضی مواقع باعث سفت و خشک شدن پوشت و ناحیه مودار بدن شود.

درد و خارش در ناحیه فولیکول مو

در بعضی مواقع ممکن است، کرم‌های ضدآفتاب لک، خارش و قرمزی روی پوست ایجاد کنند. که این ها باعث ایجاد ضایعات در اطراف فولیکول مو می‌شوند.

نکاتی قبل از استفاده کرم ضدآفتاب

  1. از کرم‌های بدن برای پوست صورت استفاه نکنید، این کرم‌ها برای پوست صورت سنگین بوده و اصلا توصیه نمی شود.
  2. برای کودکان زیر شش سال تحت هیچ شرایطی از کرم ضدآفتاب استفاده نکنید. موادشیمایی جذب پوستشان شده و مشکل ایجاد می‌کند.
  3. کرم ضدآفتاب مخصوص دور لب را در جای دیگر از بدن استفاده نکنید.
  4. در صورت داشتن پوست روغنی، کرم ضدآفتاب را به همراه ضد عفونی کننده استفاده کنید.

SPF در کرم های ضدآفتاب به چه معنا است

SPF مخفف عبارت فاکتور محافظت در مقابل آفتاب (Sun Protection Factor) است. فراموش نکنیم که هیچ ضد آفتابی 100 درصد از پوست حفاظت نمی‌کند، اما با استفاده از فاکتورهایی میتوان شدت آسیب را کم کرد. SPFدر واقع عددی است که کمک می‌کند تا متوجه شویم چه مدت می‌توانیم در مقابل نور خورشید بمانیم و دچار آفتاب سوختگی نشویم. زمانی که گفته می‌شود SPF ضدآفتاب 10 است به این معنا است که این کرم 10 برابر قدرت محافظت پوست در برابر سوختگی برای مدت 10 برابر طولانی‌تر و یا 150 دقیقه می‌دهد.

یک مثال دیگر: فرض کنیم شما یک ضد آفتاب SPF 30 خریده‌اید. اگر به طور معمول پوستتان عادت داشت در طول 10 دقیقه شروع به سوختن و قرمز شدن کند، با استفاده از کرم ضدآفتاب SPF 30، پوست‌تان  ۳۰۰ دقیقه یا ۵ ساعت در مقابل خورشید حفاظت می‌شود.

دقت کنید: SPF فقط وظیفه محافظت از پوست در مقابل اشعه UVB  ( اشعه‌ای که سبب قرمز شدن یا سوختگی سطحی پوست می‌شود) دارد و به محافظت در برابر اشعه  UVA که خود اثرات مخرب و آسیب‌های طولاتی مدتی زیادی از جمله پیری و چین و چروک هیچ تأثیری ندارد.

بیشتر افراد تصور می‌کنند که هرچه SPF  کرم بالاتر باشد، در برابر اشعه‌های مضر نور آفتاب قدرت اثر بیشتری خواهد بود. و این در حالی است که بررسی‌های سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ‌گونه ارزشی را برای SPF بالاتر از ۵۰ قائل نیست. و معتقد است SPF، فقط وظیفه نشان‌دادن قدرت محافظت پوست در برابر نور افتاب را دارد.

SPF درصد نوع اشعه
SPF 15 93% اشعه‌های مضر آفتاب
SPF 30 97% اشعه UVB
SPF 80 98% اشعه UVB

کرم ضد آفتاب استاندارد

کرم ضد آفتاب استاندارد باید قدرت محافظت در برابر هر دو اشعه UVA و UVB خورشید را داشته باشد.
این محصولات بیشتر نشان‌های تجاری استاندارد‌های خود را از سازمان FDA دریافت می‌کنند، اما مجبور به ارائه محصولات خود به این سازمان نیستند.
لازم به ذکر است؛ بهترین محصولات مشهور دنیا هم تنها دو ساعت توانایی محافظت دربرابر نور خورشید دارند و این افراد هستند که برای حفظ سلامت پوست خود باید به شکل منظم از این محصول استفاده و تجدید کنند.

تفاوت بین UVA و UVB چیست

قابلیت یک کرم ضدآفتاب خود این است که با ایجاد یک لایه روی پوست بتواند اشعه‌های UVA و UVB را دفع کند و در عین حال رطوبت پوست را حفظ نماید.
اشعه‌های UVA باعث به وجود آمدن پیری زودرس، چین و چروک‌ها و آسیب رسیدن به DNA پوست هستند.
اشعه‌های UVB خورشید باعث آسیب رسیدن به لایه‌ی رویی پوست و آفتاب سوختگی می‌شود.
تحقیقات انجام شده نشان می دهد که: اشعه‌های UVA در نهایت موجب بیماری‌های پوستی و به ویژه سرطان پوست میشود.

آیا کرم ضدآفتاب مانع تولید ویتامین D در بدن می شود

توجه داشته باشید که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب باعث کمبود ویتامین D در بدن نمی‌شود. ویتامین D در اثر تابش نور خورشید حدود 95 درصد جذب بدن می‌شود و این در حالی است که با تابش نورخورشید به پشت دست‌ها و به مدت نیم ساعت و ۳ بار در هفته تامین این میزان از ویتامین بدن خواهد شد و نیازی نیست که صورت و گردن نیز در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

چگونه از ضدآفتاب در آرایش استفاده کنیم

1. به مدت ۳ الی۵ دقیقه بعد از استفاده ضدآفتاب صبر کرده و سپس کرم پودر استفاده کنید.
2. کرم پودر را نرم و با حرکات رو به پایین، بدون هیچ فشاری روی پوست بکشید.
3. بیش اندازه کرم پودر را روی پوست نچرخانید، باعث حل شدن کرم پودر و کرم ضدآفتاب می شود.
4. اگر می‌خواهید هم کرم پودر و هم کرم ضدآفتاب داشته باشید، می‌توانید کرم پودر یا کرم BB حاوی ضد آفتاب را تهیه و استفاده کنید.

تفاوت ضدآفتاب‌های رنگی و بی‌رنگ

هیچ فرقی میان ضدآفتاب‌های رنگی و بی‌رنگ وجود ندارد. افراد مختلف می‌توانند با توجه به رنگ پوست خود از یکی از انواع رنگی و بی‌رنگ استفاده نمایند. به عنوان مثال افرادی که روی صورت خود لک دارند، بهتر است از نوع رنگی آن استفاده نمایند.

نکات قابل توجه در خصوص تاریخ انقضا کرم ضدآفتاب

1. طبق مصوبه سازمان غذا و داروی آمریکا، کرم‌های ضدآفتاب باید حداقل سه سال اثربخشی خود را حفظ کنند.
2. اگر کرم ضدآفتاب‌تان تاریخ انقضا دارد که چه خوب؛ تاریخ آن را چک کرده در صورت تمام شدنش دیگر از آن استفاده نکنید، اما در صورتی که تاریخ انقضا درج نشده باشد؛ کافی است تاریخ خریداری کرم را روی جلد بنوسید و در این صورت شما می دانید چه زمانی باید کرم خود را دور بیندازید.
3. نشانه‌های اتمام تاریخ انقضای کرم ضدآفتاب: تغییر در رنگ و میزان غلظت کرم.

ضدآفتاب برای خانم‌های باردار و شیرده مضرر است

طبیعی است که زنان باردار و یا شیرده نسبت به استفاده از کرم ضدآفتاب مردد باشند، متاسفانه؛ هنوز نتیجه هیچ تحقیقی ثابت نکرده است که استفاده از ضد آفتاب‌ها در دوران بارداری و شیردهی، ضرر دارد یا خیر. خانم‌های باردار و شیرده می‌توانند از ضدآفتاب‌های فیزیکی که حاوی زینک اکسید که به دلیل ترکیبات موجود در این محصولات جذب پوست و بدن نمی‌شوند استفاده کنند.

آیا اسپری کرم‌های ضدآفتاب موثرتر هستند

اسپری‌های ضدآفتاب هر چند باعث سهولت استفاده شده است اما زمانی موثر می‌باشد که به درستی اعمال می‌شود، در صورتی که با فاصله دوری استفاده شود تنها غباری از آن روی بدن می‌نشیند و در این حالت اثر بخش نخواهد بود.

به گفته متخصصان؛ از آنجایی که ذرات اسپری ممکن است از راه استنشاق وارد دستگاه تنفسی انسان شده و خطرهایی را به همراه داشته باشد توصیه نمی شود.

حرف آخر: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که افرادی که برای محافظت پوست فقط به ضد آفتاب متکی هستند، نسبت به افرادی که در کنار کرم ضدآفتاب، تمام اقدامات لازم را برای محافظت از پوست انجام می‌دهند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. پس بهتر است نسبت به پوست خود حساس‌تر باشیم و برای داشتن یک زندگی سالم از تمامی ابزارها برای حفظ سلامتی و کیفیت زندگی استفاده کنیم.

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *